"Ти си дебел" е най-малката обида, на която учениците са подложени

"Всичко идва от семейството", сподели Александра Евтимова от 51-во СУ "Елисавета Багряна" - гр. София

08.11.2024 | 14:20 Редактор:

40% от учениците са попадали в ситуация, свързана с тормоз в училище. Данните са от проучването на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Деа и Александра са ученици от 11 клас в столично училище. Казват, че не са били подложени на тормоз, но все по-често наблюдават такъв - онлайн или извън училищната среда.

"Всичко идва от семейството, това как са третирани хората вкъщи, ако не могат да го избият вкъщи, го избиват на останалите", каза Александра Евтимова от 51-во СУ "Елисавета Багряна" - гр. София.

"Не трябва да си изкарваш нещата, които те мъчат, по такъв начин, а трябва да ги изговаряш", добави Деа Шункова от същото училище.

Важно е да се говори и в семейството

Според учители и директори взаимоотношенията между ученици и учители са важна роля в образователния процес, но е важно да се говори и в семейството. А тормозът в училище е от различно естество.

"Най-често децата се обиждат: "ти си дебел", "ти ядеш" - това са дребни обиди, които впоследствие прерастват в кибер и психическа агресия", заяви зам.-директорът на СУ "Иван Вазов" - гр. Вършец.

"Много е важно, когато учителят забележи, че има напрежение в някой от учениците, той да бъде насочен към някаква дейност, за да изхвърля енергията в някаква положителна насока", обясни Антония Костова, която е преподавател в 51-во СУ "Елисавета Багряна".

Тормозът в училище се увеличава

Процентът на тормоз в училище се увеличава, а една от причините е, че липсва социално и емоционално образование у нас. 

Само 10% от директорите признават, че в училище има насилие

"Извършители на тормоз имат по-ниска емпатия и ако работим за това, процентът на тормоз ще намалее", подчерта  старши проектният мениджър за социално и емоционално развитие д-р Ноеми Ле Дон.

"Понякога този тормоз и агресия може да се дължи на недостатъчно добра мотивация на учениците в участието в образователния процес. От друга страна може да се дължи на това, че децата не познават своите емоции и чувства и ги изразяват по определен начин", коментира министърът на образованието Галин Цоков.

Според Яна Алексиева, освен учителите, родителите са тези, които емоционално трябва да усетят дали детето има проблем. 

"Ако ние превантивно преди това сме го научили на умения, с които може да се справи, да не се страхува, че трябва да говори, да намери доверения човек в училище  - класния, психолог или любим учител", посочи Яна Алексиева от Асоциация "Родители".

Вижте повече в репортажа на Алекс Христов.