Фирми от Северна промишлена зона в Бургас излязоха на 5 февруари на протест и заплашиха да блокират с тирове пътят към Лукойл. Причината е, че всеки голям дъжд подлезът, който води към предприятията се наводнява и блокира работата им. Фирмите търпят загуби и плащат неустойки заради неизпълнени договори, съобщават репортерът Стиляна Георгиева и операторът Илиан Раданов за България Он Ер.
В Северна промишлена зона в Бургас работят фирми със стратегическо значение за икономиката. Заради наводнения при всеки дъжд подлез, работата се блокира със седмици, а продукцията не може да бъде доставена в срок.
"Тук има около 6-7 работещи фирми, с около 600 служители, на които им е затруднена работата, свързани са тези предприятия с производство, с изграждането на инфраструктурни обекти в региона, затруднена ни е работата." - коментира Светослав Георгиева, собственик на фирма за бетон.
"Цялата база е под вода, не можем да работим, техниката се уврежда, за офиса да не говорим." - допълва Катя Пернева, работник във фирмата.
Когато се наводни пътят, работниците често с риск за живота си, пресичат ж.п линията Бургас-София, която минава над подлеза.
"Ако ви закарам да видите през какви пътища минаваме, ще ви стане лошо направо." - подчертава работникът Денко Желев.
Според служителите години наред държавата и местната власт си прехвърлят топката. Въпросният подлез е част от железопътната инфраструктура. Въпреки това общината е изготвила проект и четири години подред го внася за финансиране.
"След всяко бедствие кметът сигнализира Комисията по бедствия и аварии, до момента обаче финансиране не сме получили." - подчерта Чанка Коралска, директор Дирекция „Строителство” в Община Бургас.
За да се изпълни проектът само за първия етап са необходими 2 милиона лева.
На 4 февруари кметът на Бургас Димитър Николов сигнализира за проблема за пореден път чрез профила си в социалната мрежа Facebook. Той написа следното:
"Фирмите, които работят в Северната промишлена зона в Бургас ще протестират на 5 февруари срещу това, че при всеки дъжд подлезът до СО МАТ се пълни с вода. Абсолютно са прави и прекалено дълго търпяха!
Проблемът е дългогодишен и изключително сериозен! Защото освен икономически загуби всеки път при порой там има риск за човешки живот!
Въпросният подлез е държавен обект и част от железопътната инфраструктура. И въпреки, че общината няма никакви правомощия там, още преди пет години убедих Общинския съвет да подкрепи финансирането на проект, който кардинално да разреши проблема. Проектът е готов отдавна и всеки може да се запознае с него.
Четири години подред го внасям в НКЖИ и в Националната комисия за бедствия и аварии, за да одобрят финансиране и най- после да стартират дейностите. Внесъл съм го и сега – при последните дъждове отново с драфт за изключителна важност, тъй като сегашното положение наистина застрашава живота и здравето на хората.
Досега винаги съм получавал откази с аргумента, че проектът не е спешен. Опитах да го вкарам и за финансиране по Оперативните програми – получихме отказ с мотив, че тъй като обектът е държавна собственост, на НКЖИ, те са бенефициент и общината няма право да кандидатстват с него.
Утрешният протест показва, че чашата на търпението е преляла, реализацията на проекта е от изключителна важност и не търпи повече отлагане! Надявам се на резултат!"
/Снимка: zonaBurgas.bg/