Геополитическите процеси в последните години доведоха до сериозно преосмисляне на част от бизнеса на начините за привличане и задържане на кадри. Същите тези процеси, наред с икономическите неизвестни, доведоха до отваряне на сериозен глад за кадри в определени направления и накараха работодателите да бъдат по-гъвкави.
"Вносът на кадри от чужбина, колкото и да ни изглежда леко смешен и екзотичен, е неизбежен и това е мнението на всеки голям бизнес в България. Това е чисто демографски процес - населението на Европа е остаряващо и ние много скоро няма да имаме достатъчно младо население, за да захраним тази индустрия, която искаме да расте. Това е вярно и за България, където темповете на изчесване на популацията са доста по-големи", заяви мениджърът в голяма HR компания Димо Попов по време на "Бъдещето: Работодатели и кариера" - мултиплатформен проект на телевизия Bulgaria ON AIR.
Той обясни, че най-голямото предизвикателство за всеки работодател в България, и по принцип в Европа, е как да се направят продуктивни служителите след 50, 60 и 70 г.
"Имаме една система на социално осигуряване, която трябва да може да издържи тази тежест на остаряващото население. Имаме паралелен недостиг на работна ръка и на квалификация, която може да бъде борена чрез автоматизация и чрез внос на работна ръка от трети държави. Трябва да предлагаме атрактивни заплати, което доскоро не беше така. Виждаме пик на внос на персонал, особено през този летен сезон, в който вече сме достатъчно атрактивни", посочи Попов.
По думите му имаме нужда от целенасочена държавна политика, която от една страна да свърже образование и бизнес.
"Това, от което все повече има нужда е партньорство на университети с фирми, включително и гимназии. На колкото по-ниска възраст слезе работният пазар, толкова по-добре за всички. В момента сме неконкурентоспособни и действията на текущото и предишните ни правителства в увеличаване на данъците на големите корпорации, в увеличаване на минимална заплата и осигурителен праг не действат в посока да ни направят по-интересна държава за инвестиции. За мен Шенген беше по-скоро маркетинг. За момента то създаде по-скоро административни пречки за бизнеса", подчерта мениджърът в HR компания.
Гледайте целия разговор във видеото.