Историята на падналия L-39 и катастрофите с военни самолети у нас

Преди три години с МИГ-29 загина военният пилот майор Валентин Терзиев

13.09.2024 | 18:50 Редактор:

Машината, която падна на авиобаза "Граф Игнатиево", е L-39 ZA. Този модел е произведен в Чехословакия в далечната 1986 година, което означава, че сега е на 38 години. Максималната скорост, която развива,е 755 км/ч. С него първоначално са летели само курсанти, на които им предстои назначение в бойната авиация. След спирането на полетите с МиГ-21 на летище Каменец през този самолет преминават подготовка си всички обучаващи се пилоти в България. L-39 ZA има характеристиките на лек боен самолет. От януари 1992 до 2021 година у нас са станали 21 катастрофи с военни самолети, като не всички от тях завършват фатално. Най-много - 6 на брой, са катастрофите със самолет МИГ-21.

А преди три години при нощен тренировъчен полет с МИГ-29 загина военният пилот майор Валентин Терзиев. Инцидентът стана в морето край Шабла.

Денят е 9 юни 2021 година. Майор Валентин Терзиев изпълнява тренировъчен полет за стрелба по въздушна цел светеща парашутна мишена в нощни условия в морето край Шабла. След команда да се сниши и да стреля, той успява да изпълни мисията, самолетът изчезва от обхвата на радарите. Тогава служебен премиер е Стефан Янев.

"По време на полета самолетът е изпълнявал задача по светеща цел. Летящата цел се е отворила. За съжаление, нещо в самата мишена се е объркало и тя е тръгнала с по-висока вертикална скорост да пада. След като е поразил целта и е докладвал. Малко след това връзката е прекратена", поясни тогава Янев.

Започва мащабна издирвателна операция, с надежда, че един от най-добрите асове на "Граф Игнатиево" може да е катапултирал и все още жив. Но уви, развръзката е трагична.

"За съжаление, останките са разпръснати на голяма площ на морското дъно, изключително раздробени и разтрошени, така че надежди да намерим по-голяма останала част от самолета, която да бъде извадена в последствие и да бъде извадена черната кутия се опровергаха. Срокът, за който този район е беше обследван, дава сигурност, че ако майор Терзиев беше катапултирал, той щеше да бъде спасен", каза контраадмирал Кирил Михайлов.

Започва разследване. По случая има обвинени - полковник Методи Орлов, който не е забранил на Валентин Терзиев да проведе стрелба с авиационна управляема ракета по светещата мишена и с това по непредпазливост е причинил смъртта му, и полк. Юрий Луканов, зам.-началник на Щаба на ВВС по операциите. Семейството на Терзиев също търси своята истина за инцидента, а случаят завършва без присъда и без виновни. 

След трагедията, майор Валентин Терзиев е изпратен с военен ритуал в авиобаза "Граф Игнатиево". Траурната церемония се провежда във военната база, където се намират самолетите МиГ-29. След това той е погребан с военни почести в Асеновград. Със заповед на министъра на отбраната майор Терзиев е повишен посмъртно в звание "подполковник" и награден с орден "Свети Георги" за офицери Първа степен, но това не успява да утеши мъката на семейството му. 

През март тази година делото беше възобновено, тъй като било прекратено необосновано и преждевременно. Съдът отбелязва, че шест месеца преди инцидента пилотът е изпълнил 4 полета със снижение под 4000 метра, като само един от тях е бил през нощта.

Вижте повече в репортажа.

Снимка: БГНЕС