Ресурсни учители и родители на деца със специални образователни потребности излязоха на символичен протест.
Според тях готвените промени в Закона за предучилищното и училищното образование поставя под въпрос образованието на децата с увреждания.
Новият закон за училищното и предучилищното образование, който предстои да бъде гласуван от депутатите, предвижда ресурсните центрове да се разформироват и да се открият центрове за личностно развитие, както и да преминат от държавата към общините.
Когато Йоан е в първи клас, Даниела разбира, че детето не може да усвои добре учебния материал. След среща с училищни педагози, насочват майката към Александровска болница. След 7 месеца Йоан е диагностициран с дислексия. Два месеца по-късно регионалният инспекторат по образованието назначава с Йоан в училище да работят ресурсен учител, психолог и логопед.
"Има напредък детето, има основание да има ресурсен учител във всяко едно училище и смятам, че това е необходима помощ за едно дете със специализирани образователни потребности. Редовно вече се прибира с готови домашни, но му помагам с четено. Той предимно с четенето има по-голям проблем" заяви Даниела Достинова, родител на Йоан.
Вече 3 години Йоан учи по индивидуална програма с ресурсен учител и посещава общите класове с останалите деца, за да се интегрира напълно . Сега е 4 клас и пише, смята и чете, благодарение на ресурсните учители.
"Става все по-адаптивен, все по добре се развива. Ние в началото на годината работехме върху възможностите му за четене, развиване на слух и всичките му възприятия да обхваща думата в изречението и да я прочита без грешки" разказва учителят на Йоан - Явор Цветанов.
Освен Йоан, още над 15 хиляди деца в България имат двигателни, слухово-речеви или умствени проблеми и изпитват нужда от специализирана помощ при обучението. В системата на образованието работят едва 1400 ресурсни учители.
"Те са толкова внимателни, с такава обич се отнасят към децата, толкова са грижовни ресурсните учители, без тях много деца не биха се справили. Аз съм виждала в студа как изпращат едно недъгаво детенце и тичат за другите деца, да ги изпратят" разказва Росица Славова, баба и настойник на дете със специални потребности.
Според новия проектозакон за предучилищното и училищно образование, специализираните звена за работа с деца със специални образователни потребности ще се преобразуват в модерни центрове за личностно развитие, а всяко училище ще трябва само да си сформира ресурсен екип. Учителите се опасяват обаче, че няма да има достатъчно специалисти, които да образуват подобни екипи и не всяко дете ще успее получи адекватна помощ.
"Въпросната интеграцията, която не би била осъществена, ако децата със специфични нужди биват изолирани в отделна класна стая и или пък бъдат пренасочени към помощни училища, защото интеграцията и правото на достъп до образование, но в масовото училище е нещото, което движи децата напред" допълни още ресурсния учител Явор Цветанов.
Сега ресурсните центрове са държавни звена и се финансират от Министерството на образованието и науката. Ако проектозаконът бъде приет в сегашния му вид, те ще станат общински организации. Учителите са обезпокоени, че ресурсните центрове ще се превърнат в тежест за общините, които и сега са в не добро финансово състояние. Към момента в страната има едва 28 ресурсни центъра, а общините са 264.
"В момента ресурсните центрове обслужват цели региони в страната, не са само общините, промените, които предлага в сегашния законопроект сега предвижда центровете да останат само в областните градове, което сериозно би застрашило ресурсното подпомагане в малките населени места. Както е в София, сериозен проблем би се оказал и малките училища и детски градини, където има по едно, две деца, където тази субсидия, с тези средства не би била достатъчна, да се назначат такива специалисти" коментира директорът на Ресурсния център в София и председателят на Националната асоциация на ресурсните учители - Калоян Дамянов.
На 3 февруари 2015 е насрочена среща с ресурсните центрове в страната и председателят на парламентарната комисията по образованието и науката Милена Дамянова, на която ще се реши съдбата на специализираните звена. Учителите се заканиха, че ако ресурсните центрове не запазят държавния си статут към МОН ще обмислят и ефективни протести.
Ресурсните центрове са държавни структури - извънучилищни педагогически учреждения, в системата на народната просвета. Тяхна основна цел да подпомагат успешното интегриране на децата и учениците със специални образователни потребности (СОП) в общообразователна среда.
Съгласно Заключителни разпоредби КЪМ НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА НАРЕДБА № 3 ОТ 2008 Г. ЗА НОРМИТЕ ЗА ПРЕПОДАВАТЕЛСКА РАБОТА И РЕДА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ЧИСЛЕНОСТТА НА ПЕРСОНАЛА В СИСТЕМАТА НА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА ресурсните учители и педагогическите съветници работят само по 30 часа седмично.
Правилник за финансиране на ресурсните центрове.
Според Правилника ресурсен учител се назначава в общообразователно училище с минимум 5 деца със СОП.
Разпределение на ЕРС /Единния разходен стандарт/ на ученик /МОН/
Тук можете да откриете сайта на Ресурсен център-София-град, един от 28-те в България.
Тук е адресът на ресурсен център София-област.
Още един ресурсен център към МОН в София - Слатина.
Дирекция Достъп до образование в МОН.
Правилник за прилагане на Закона за народната просвета в ДАЗД.
Сайтът на Комисията за защита от дискриминация.
Съгласно Конституцията:
"Чл. 6.
(1) Всички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права.
(2) Всички граждани са равни пред закона. Не се допускат никакви ограничения на правата или привилегии, основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние."