Слагат край на "пари под масата" при ГТП и въвеждат "значителни неизправности"

Шофьори плащат два пъти повече, за да получат еко стикер

05.08.2024 | 19:00 Редактор:

Промени на промените. Дотук се стигна заради хаоса с годишните технически прегледи. Стигна се до парадокса по-нови бензинови коли да не могат да се сдобият с еко стикер, а за дизеловите – да няма проблем. Като разрешение на казуса транспортният министър обеща прекрояване на изискванията.

Кубрат е със сравнително нов автомобил, произведен 2005 година. На бензин. Преди да отиде на техническия преглед влиза в сервиз, за да се убеди, че всичко по колата е изрядно. 

"Скоро колата беше на сервиз, майсторът вика "тя е като нова". Тя не е нова, но аз не се притеснявам, защото му вярвам на човека. Видя маслото, видя филтрите и катализаторът е нов, така че нямам опасение за техническия преглед", заяви собственикът на автомобил Кубрат Аргилашки.

Оплаквания от шофьори заради изискванията

Само за две седмици след старта на новата системата за технически прегледи автомобилната администрация е залята от жалби. За да заобиколят новите изисквания, част от потърпевшите решиха проблема по нашенски - с пари на ръка. Плащаш 230 лв. или два пъти повече от стойността на прегледа и вече имаш стикер. 

А за да сложи спирачка пред пазара на стикери, транспортния министър запретна ръкави. И обеща - удължава се срокът, в който шофьорите имат право да отстранят нередностите по колите си и да се явят на прегледа отново. А системата не създавала хаос, просто слагала спирачки пред възможността за злоупотреби. 

"Тук корупция няма как да има, тук говорим за контрол и управление на качеството. Проблемите идват от една страна от некачествено гориво, а от друга от лоша поддръжка на автомобила", заяви министърът на транспорта Георги Гвоздейков.

Автомобилите получават 30 дни право за коригиране на проблемите

Бензинов автомобил от 2006 г. не успява да премине технически преглед заради вредни емисии. Има 30 дни срок да отстрани проблема и отново да се яви на преглед, за да получи и стикер.

"Този хаос не е само с бензиновите автомобили, а и със силно пушещите дизелови автомобили", посочи експертът Румен Дунев.

Специалисти предлагат още една възможна промяна. Предвид факта, че автопаркът ни е стар, да се помисли за компромисен вариант, коли, които не са в нормите но минават малък пробег, да се облагат с по-високи данъци. 

Министър Георги Гвоздейков предлага автомобилите, които не покриват допустимите екологични норми също да попадат в категорията за "значителни неизправности", а не да бъдат спирани от движение както е в момента.

По-малко коли минаха ГТП след въвеждане на новата система за контрол

Транспортният министър представи статистика, според която за период от две седмици преди да заработи системата за управление и контрол на качеството 139 251 автомобила са преминали успешно технически преглед. С констатирани значителни неизправности и върнати за отстраняване на неизправностите са 208 МПС, а 32 МПС не са преминали преглед, поради открити опасни неизправности.

От 22 юли, когато заработи новата система, отново за период от две седмици, преминалите успешно автомобили са 127 085. Временно са допуснати 1808 от общата бройка, а недопуснатите са 181.

Вижте повече в репортажа на Алекс Христов.


8
0 rate up comment rate down comment 2
Георги
преди 3 месеца
Вчера минавах ГТП и си говорихме по темата. Не минават коли с некадърно поставено газово и коли с премахнати или много стари катализатори. Това е цялата драма.. В статията пише сравнително нова кола - 2006год. Ако беше жена щеше да е супер - 18 годишна, но за кола са си доста :) Сигнализирай за неуместен коментар
7
3 rate up comment rate down comment 1
Нема такава държава
преди 3 месеца
Проблема идва от това, че са го направили ако не си в нормата (или в някои случаи ПОД нормата) на това което е дал производителя на колата, те спират от движение.Примерно, аз преди не съм минавал ГТП с бутане на пари или с манипулации. Колата ми е Евро 3, отначало минаваше тестовете за Еко 3 категория и бях Еко 3. Април тази година не минах Еко 3, но покрих Еко 2 и ми сложиха стикер Еко 2. Защо и сега просто не ни слагат стикера, за по-ниска еко категория, вместо да ни спират от движение? Сигнализирай за неуместен коментар
6
1 rate up comment rate down comment 1
анонимен
преди 3 месеца
тя глобата 50лв ама ти СВАЛЯТ НОМЕРАТА и по лошото ако стане нещо - ПТП ще плащаш кат поп щото не важи гражданската Сигнализирай за неуместен коментар
5
1 rate up comment rate down comment 0
Димитър
преди 3 месеца
Глобата,че не си минал преглед е 50 лева.Масово няма да се минават прегледи докато не се оправи този хаос. Сигнализирай за неуместен коментар
4
2 rate up comment rate down comment 2
Оставки по-добре
преди 3 месеца
Хаосът произтича от това , че 10 год. кола с 0,3% емисиясе спира от движение, а 30- годишна с 3 % минава Сигнализирай за неуместен коментар
3
9 rate up comment rate down comment 2
Lio
преди 3 месеца
2
8 rate up comment rate down comment 0
Сисо
преди 3 месеца
Вън от правителство *** такива Сигнализирай за неуместен коментар
1
6 rate up comment rate down comment 0
Коко
преди 3 месеца
Гласуване през крив макаро н да гласуват м******** за вас Сигнализирай за неуместен коментар