fallback

Европарите спират до една година, ако не направим реформи

Промяната в европейското финансиране за периода 2014 – 2020г. е пряко обвързано с реформи, отбеляза Дончев

18.01.2015 | 13:47 Автор: Ирина Георгиева

Промяната в европейското финансиране за периода 2014 – 2020г. е пряко обвързано с реформи. Това са т.нар. „предварителни условия“ и ако държавата не провежда реформите, които тя е поела ангажимент със самото споразумение за партньорство с ЕК в съответната сфера, само след година и половина съществува пряка опасност парите да бъдат спрени в съответния сектор. Това обясни вицепремиерът Томислав Дончев за БНТ. По думите му, обаче, има система, механизъм, където буквално на ежемесечна база се прави преглед всяко министерство, всяко ведомство как напредва, с това, което трябва да прави.

Дончев посочи, че европейските пари не са хуманитарна помощ, те нямат нищо общо с благотворителността, те не се дават, за да се изхарчат за година-две, а за да променим базисната инфраструктура, пътищата, железниците, да променим администрацията, социалната система, за да може след години да се приближим до нивото на развитите европейски страни.

По отношение на БДЖ вицепремиерът коментира, че процесът там не е приключил и напомни, че реформите са нещо трудно. 

"Реформа освен така, да звучи хубаво, понякога е нещо доста трудно. Аз не считам, че специално по отношение на БДЖ разговорът е приключил. Да, не може в населени места, малки, особено които нямат алтернативен пътен достъп, да нямат достъп с влак от една страна. Това не можем, не е допустимо, никога не бива да забравяме, че железницата е и екологичен и би следвало да бъде разсъждавана като социален транспорт. Но в същото време редно ли е да пътуват пътници във влакови композиции, които не са съвсем сигурни? Безспорно е нередно. Редно ли е да кажем да имаме железопътна линия, която има икономическа ефективност 2 или 3%? Това също е недопустимо." - отбеляза Дончев.

Като грешка той определи, че решението за спирането на влаковете е било взето бързо и нямало време за предварителни консултации. За Дончев проблемът е не толкова в броя на влаковете, а с разписанието и нуждата от транспорт в определен час, тоест „да ползваш влак точно когато ти трябва – когато отиваш и когато се връщаш от работа”. Той е категоричен обаче, че реформите не трябва да се случват с една крачка напред и две назад.

За пенсионната реформа Томислав Дончев заяви, че краят на март е достатъчно дълъг период, за да завършат разговорите. Той се надява освен политиците в тези разговори да се включат е експертите, а и тази част от хората, които са заинтересувани, и те да изказват позиции, защото трябва да бъде намерен модел, който няма да бъде променен в следващите 20 години.

/Снимка: Архив/

fallback
Още от България
fallback