София е първият град у нас, в който ще има водороден автобус, макар и само за няколко дни. Той е у нас като част от Дните на водородната електромобилност.
До 20 юни този демонстрационен автобус, който се движи изцяло с водород, ще пътува по линия №9 в София и то напълно безплатно. А страната ни е първата на Балканите, която вече притежава подвижна водородна зарядна станция.
"Освен това, България е поела ангажимент през 2030 г. да има 18 зарядни станции и 600 превозни средства", заяви ръководителят направление "Водородни технологии и енергийни системи", заяви проф. Дария Владикова.
300 водородни автобуса се движат в 14 европейски града от 2022 г. насам. Цената на един автобус на водород е средно 600 хиляди евро, а на зарядна станция 1,5 млн. евро, като тя е достатъчна, за да зарежда до 30 автобуса.
"Работим и за пилотен проект, който да бъде реализиран в рамките на подземното газово хранилище в Чирен, за използване на зелен водород за собствени нужди", обяви министърът на енергетиката Владимир Малинов.
Столичната община ще обновява автопарка, но с друг вид превозни средства.
"Технологията е в своето начало и когато тя стане достъпна, имаме икономия от мащаба и със сигурност ще се възползваме от това да имаме и водороден превоз в София", коментира зам.- кметът по "Транспорт и градска мобилност" СО Илиян Павлов.
Институтът за устойчив преход и развитие разработва първия тролейбус у нас, от около две години. По план той трябва да е готов до няколко месеца. Паралелно с това в Стара Загора се създава и първата водородна долина, където ще могат да се зареждат превозни средства. За целта се трансформират десет автобуса и дава камиона.
"Искаме да направим теснолинейката Септември - Добринище една водородна долина, с една водородна инфраструктура", добави още проф. Владикова.
Дни на водородната електромобилност ще има и в Пазарджик, и Стара Загора.
Вижте повече в репортажа на Анелия Джамбазка.