Повече униформени служители в МВР, неотслабващ граничен контрол и качествено събиране на доказателства са трите приоритета, от които ръководният екип няма да отстъпи, предаде пресцентъра на МВР. Представената визия за реформи предвижда те да се отнасят за новопостъпили служители.
За период от 5 години - от 2010 до 2014 г. работещите в МВР са намалели с 9300. Реалното кадрово състояние на министреството към 31 декември 2014 г. - възнаграждения в МВР получават 47 134, работещи по трудов договор са малко над 6000 и държавни служители /около 41 000/, всички първа категория труд.
Относно темпа на напускане на служители през последните години, пикът е през 2013 и 2014 г, като причините са свързани основно с недобро обясняване на реформите и неяснота спрямо пенсионната реформа. Този последен фактор непрекъснато предизвиква напрежение сред служителите на МВР. Напусналите през декември 2014 г са 716, поводът е очакването да се промени параграф 4 от Кодекса за социално осигуряване, но притесненията се оказаха неоснователни, промяната не влезе в сила и през последните дни има немалко заявления за оттегляне на искания за пенсиониране от МВР, които смятаме, че ще можем да удовлетворим.
Един от най-важните акценти е свързан с финансовото състояние на МВР. През последните 5 години има значителен ръст на финансови разходи, които ползва МВР. Става дума за реално изхарчените пари от МВР. Причините са нарастването им от 2010 до 2014 вкл. са комплексни. През 2014 г. най-много расте делът за разходи за персонал – заплати и осигуровки: двукратно през годината бяха увеличени трудовите възнаграждения /веднъж от 1 януари и втори път – с новия ЗМВР от 1 юли/, като и при двата случая липсва каквато и да било финансова обосновка. Така, на 7 ноември новото ръководство установи с изненада дефицит от 213 млн. лв. в МВР. Само благодарение на актуализирания бюджет успяхме да платим дори заплатите за ноември и декември. Други обяснения за увеличените разходи са свързани с увеличения миграционен натиск и реакция на някои сериозни природни бедствия. Финансовата рамка за 2015 г. е 1млрд 31 млн. 760 000 лв. и ние сме длъжни да се съобразим с нея, въпреки че не ни харесва. 936 млн. лв. са разходите за персонал – заплати и осигуровки, 12 млн. са капиталовите разходи, 82 млн лв.- издръжка. Реално намалението е с около 230 млн. лв в сравнение с 2014 г. Появяват се огромни трудности, вкл. и за финансирането на административната реформа, която категорично трябва да се проведе. Не е пресилено да кажа, че МВР се задъхва под собствената си административна тежест и много трудно изпълнява своите елементарни законови функции.
В МВР липсва вътрешно степенуване и диференциране на държавната служба, смята министър Вучков. Всички държавни служители – около 41 000, са първа категория труд. Предлагаме на вниманието ви идеята, чрез промени в няколко закона, да се постигне диференциране на държавната слбужба в МВР.
Първа категория да остане само за служителите, които работят в най-тежки условия – пожарникари и спасители, униформен състав, разследващи полицаи, дознатели, оперативен състав. Т.е. от тези „привилегии“ – първа категория на социални нива на защита да се ползват само тези, които имат полицейски и правомощия по пожарна безопасност.
Всички останали служители извън този кръг следва да се подчиняват на служебно правоотношение по Закона за държавния служител или по трудово правоотношение по Кодекса на труда. В момента МВР е изключено от Закона на държавния служител, вкл. и за типичната администрация - нещо, което трябва да се коригира спрямо новопостъпващите служители. В този смисъл предлагаме обхват на Закона за държавния служител най-напред за типично администритивните дирекции, както във всяко друго министрество, вкл. и в МО – счетоводства, международна дейност, човешки ресурси, правно-нармативна дейност, като за меодическите шапки в министреството , така и по места, да работят по Закона за държавния служител. Предлагаме новопостъпилите и в други звена да се подчиняват по Закона за държавния служител – тел. 112, Д „Комуникационно-информационни системи, Д „БДС“, МИ-МВР, Д „Управление на собствеността“, Дирекция “Пресцентър и връзки с обществеността“, Специалната куриерска служба, Д „Международни поректи“ и др., т.е. Законът за администрацията и Законът за държавния служител постепенно да започнат да действат и по отношетние на вътрешното министерство.
Отново излагам пред вас какво означава първа категория труд в МВР, на която се подчиняват 40 308 служители –на първо място много ранно пенсиониране. Средно 49-50 години е средната възраст за пенсиониране през последните години на тази категория. Това очевидно трябва да се промени в контекста на общата пенионна реформа. В момента служителите на МВР първа категория се пенсионират по тяхно желание ако имат 27 години осигурителен стаж, от които 2/3 стаж в МВР . Първата категория означава и почти 2 месеца – 40 работни дни платен годишен отпуск, 2% клас прослужено време и 20 възнаграждения за обезщетение при пенсиониране или прекратяване на служебно правоотношение.
Точната административна картина към 31 декември 2014 г.: 6668 типична администрация ; специфична администрация /Тел. 112, СКС и др./ - 4935. Всички останали служители – 35 531 служители са с полицейски или пожарникарски правомощия. Реално заетите с полицейски правомощия към края на декември в МВР са 28 781 служители, реално заетите пожарникари са 6750.
Предприемайки административната реформа, се надяваме да не се предизвикват сътресения нв системата, тъй като МВР освен да се реформира, трябва и да работи. Затова сме разработили проектозакони като норми, според които у задължително предстоящата реформа и вътрешното степенуване на държавната служба да обхване и други звена от сферата на сигурността – ДАНс, ДАТО и съответните звена от МП – затворите и ТД „Охрана“. Важно е, Законът за държавния служител да започне да действа в посочените звена САМО ЗА НОВОНАЗНАЧЕНИ СЛЕД ОПРЕДЕЛЕНА ДАТА служители и в посочените звена МВР и в другите служби, напр. от 1 април 2015. Причината е ясна – в момента работещите са сключили договор с държавата при определени условия и тя трябва да ги изпълни.
Става дума и за обхват от между 6000 – 10 000 д., на които, ако трябва да изплатим обезщетения, те биха възлезли на около 150 -200 млн. лв. – сума, която МВР не можем да си позволим. Необходимо е, от определен момент нататък, при естественото кадрово обновяване на посочените дирекции, постепенно Законът за държавния служител да започне да действа пълноценно в звената, които не изпълняват полицейски и пожарникарски правомощия.
От тази седмица предстоят срещи с всички парламентарни групи, в Съвета за административна реформа към МС „МВР-2015г. - пътната карта“ ще бъде представена още на . Още в идните дни са насрочени срещите с 6-те синдиката в МВР за да бъде разяснена реформата, която трябва да стане факт още през 13 януари първото полугодие на 2015. Необходима е допълнителна редукция на административния състав заради огромните разходи, но резултат може да се постигне без допълнително съкращаване, а чрез снемане с 1 или 2 степени на йерархичните нива. Трябва да има по-малко ръководители и повече изпълнителски състав.
Тежката административна машина, каквато е МВР трябва да започне да функционира и да се управлява по-леко. Натоварването на МВР с нови функции без съответно финансиране вече е абсолютно невъзможно. Искаме да направим реформите в началото на мандата, за да се почувства ефект през втората година от управлението, заяви в заключение министърът навътрешните работи.