Може ли България да избегне свръхдефицита?

През 2012 е много вероятно да надхвърлим допустимия праг от 3%. Единствената мярка срещу това е актуализация на бюджета.

07.02.2012 | 16:17
Може ли България да избегне свръхдефицита?
Може ли България да избегне свръхдефицита?

Струва ми се, физикът Нилс Бор бе казал, че прогнозите са трудно нещо, особено когато се отнасят за бъдещето. В икономиката това важи с двойна сила, особено в сегашната ситуация на продължаваща финансова и икономическа криза. И все пак нека се опитаме да начертаем най-вероятния сценарий за българската икономика през 2012 година.

Ясно е, че и през тази година ще продължи дълговата криза. Нейната есенция е липсата на доверие – доверие най-вече в правителствата от Европейския съюз. За тях все още е невъзможно да убедят света, че могат да управляват публичните си финанси, като спазват правилата, за които са се съгласили. Пазарите вече не разглеждат държавните ценни книжа като безрисков актив – особено след като на частните кредитори на Гърция бе натрапена сделка по преструкуриране на дълга, при която те понасят основната тежест.

ФИСКАЛНИЯТ ДОГОВОР на Меркел и Саркози е крачка напред по отношение на правилата, но не е достатъчен за разрешаване на проблемите. Трябва да мине време и правителствата да докажат, че са способни да го изпълняват, за да възвърнат доверието на пазарите. Без това доверие рисковата премия и по частни инвестиционни проекти нараства, което логично затруднява икономическия растеж. Еврозоната е изправена пред нова рецесия (всъщност може би дори вече е навлязла в нея последното тримесечие на 2011 – скоро ще видим данните). Преобладаващите очаквания за 2012 са за краткотрайна рецесия, последвана от оживление през втората половина на годината. Доскоро това звучеше като песимистичен сценарий; сега спокойно може да се окаже и твърде оптимистичен, като се има предвид необходимостта от намаляване на бюджетните разходи, за да се овладее ситуацията с дефицитите и дълговете в ЕС.

БЪЛГАРСКАТА ИКОНОМИКА Е МАЛКА И ОТВОРЕНА, като зависи силно от икономическия растеж при основните си търговски партньори - страните от еврозоната. Друг важен партньор е Румъния, в която икономическото положение също не е особено благоприятно. В такава среда вероятният сценарий за българската икономика е тя да изпадне в рецесия през 2012. Ако това се случи, е необходимо да се оцени и как ще реагира бюджетът, както и дали е заплашена фискалната дисциплина.

 

ОСНОВНИТЕ МАКРОИКОНОМИЧЕСКИ ПОКАЗАТЕЛИ

2010 2011 2012 2013
БВП по текущи цени (млрд. лв) 70.47 75.92 75.83 78.69
Реални растежи:



Потребление -1.13% 2.30% -2.00% 0.20%
Инвестиции -14.02% -7.00% -3.50% -2.00%
Износ 16.25% 9.70% -6.00% 3.00%
Внос 4.53% 6.50% -5.00% 2.00%
Реален растеж на БВП 0.15% 1.75% -3.03% 0.32%
Дефлатор на БВП 3.00% 5.88% 3.00% 3.44%
Източник: НСИ, собствени изчисления на автора

Икономическият растеж през първите девет месеца на 2011 е 2.1%, като основен движещ фактор е износът. През третото тримесечие обаче експортът отбеляза реален ръст само 2.3%. Това дава основание да се смята, че за цялата година ръстът на износа ще е 9.7% - по-нисък от този за деветмесечието (като дори тази прогноза може да се смята за умерено оптимистична).

Вносът се развива по-равномерно от износа през годината, като според прогнозите трябва да нарасне с 6.5% през 2011.

Растежът на потреблението се ускори през третото тримесечие – една изненада в позитивна посока. През четвъртото тримесечие някои конюнктурни индикатори дават основание да очакваме малко по-нисък растеж, затова за цялата година е прогнозиран ръст на потреблението от 2.3%.

Най-слабото звено остават инвестициите, които продължават да спадат на годишна база – със 7% през 2011.

Всички тези фактори водят до прогноза за нарастване на реалния БВП за 2011 с 1.75% - с повече от един процентен пункт по-малко от официалната прогноза на правителството, използвана при съставянето на Бюджет 2012.

ПРЕЗ 2012 ОЧАКВАМЕ ВЪНШНАТА СРЕДА да окаже негативно влияние върху икономическия растеж в страната, а износът след период на траен ръст да отбележи най-големия си спад – от около 6%.

Ще продължи и спадът на инвестициите, което ще доведе до допълнително декапитализиране на икономиката, намаление на разполагаемото обезпечение и затруднения в кредитирането. Инвестициите се очаква да се свият с 3.5%.

Предвижданията за рецесия, неблагоприятното развитие на трудовия пазар, увеличаването на безработицата и спадането на разполагаемия доход ще се отразят зле на потреблението – спад от около 2 на сто.

Под влияние на спада във вътрешното търсене (потребление и инвестиции), както и поради спада в международната търговия и износа, предвиждаме и намаляване на вноса (с 5%).

Като цяло прогнозата е за спад в реалния БВП през 2012 в размер на 3%.

 

ВЛИЯНИЕ ВЪРХУ БЮДЖЕТ 2012
Приходи (млн. лв) 27 230
Разходи (млн. лв) 29 729
Бюджетен баланс (млн. лв) -2 499
Приходи (дял от БВП) 35.91%
Разходи (дял от БВП) 39.20%
Бюджетен баланс (дял от БВП) -3.30%
Източник: Изчисления на автора

За да оценим отражението върху бюджета и рисковете пред фискалната дисциплина, предполагаме запазване на номиналния размер на разходите, както са заложени в Бюджет 2012. Разходите коригираме само по отношение на вноската в общия бюджет на ЕС, която е в пряка зависимост с БВП.

По отношение на приходите запазваме номиналния размер на неданъчните приходи и помощите (очакваните средства от ЕС), а данъчните приходи съобразяваме с новия размер на БВП, като запазваме структурата им, съгласно Бюджет 2012.

В ТАЗИ СИТУАЦИЯ ПОЛУЧАВАМЕ ДЕФИЦИТ в размер на близо 2.5 млрд. лева, което представлява 3.3% от прогнозирания БВП. По този начин се нарушава европейският праг за дефицита (до 3% от БВП) и страната рискува да изпадне в процедура по свръхдефицит, ако не предприеме мерки за ограничаване на разходите.

Ако се съкратят капиталовите разходи, както през 2011, много вероятно е да спаднат и приходите, тъй като се очаква те да се финансират най-вече от средствата от ЕС. Тоест подобен ход няма да намали дефицита. Бюджет 2012 не е планиран за спад в икономическия растеж и в него липсват буфери, които да погълнат ефектите от такъв спад. Затова смятам, че ако през 2012  икономиката изпадне в рецесия, ще се наложи актуализация на бюджета.

Нещо повече, подобен висок дефицит трябва да бъде и финансиран, което е най-вероятно да стане чрез емисия на вътрешен дълг. Ако към дефицита добавим и плащанията по външния дълг през януари 2013, получаваме обща сума на необходимия финансов ресурс от 4 млрд. лева - една твърде висока сума за следващите 12 месеца.

Поради тази причина трябва внимателно да се следи икономическата и фискална ситуация и при наличие на сигнали за спад в приходите своевременно да се пристъпи към бюджетна актуализация. Всяко отлагане би нанесло сериозни щети.

 

* ПЕТЪР ЧОБАНОВ е икономист, доктор по финанси и преподавател в УНСС. Бил е председател на Комисията за финансов надзор и изпълнителен директор на Агенцията за икономически анализи и прогнози.