Има риск България да не получи 1,3 милиарда лева по второто плащане от Плана на възстановяване и устойчивост /ПВУ/, одобрен от ЕК на 21 ноември 2023 г. Четири законодателни мерки, които ГЕРБ и ДПС блокират в Народното събрание от октомври 2023 година насам, поставят под риск тези средства. Докато България не получи второто плащане, не може да поиска и останалите 9 милиарда безвъзмезден ресурс по Плана. Това е записано в позиция на ПП-ДБ.
По думите на акад. Николай Денков, за да бъде извършено второто плащане по ПВУ, трябва Народното събрание да приеме мерките, които са отдавна финализирани от редовните кабинети на ПП-ДБ и чакат разглеждане и приемане в парламента.
· Законът за личния фалит – приет е на първо четене в НС на 15 юни 2023 г., в момента е блокиран в Комисия по правни въпроси с председател Анна Александрова, ГЕРБ.
· Правилата за работа на Номинационната комисия за избор на членове на КПК - блокирани в Комисия по превенция и противодействие на корупцията с председател Рая Назарян, ГЕРБ. Изпратихме предложение за правилата през месец октомври 2023 г. и оттогава досега върви кореспонденция, в която по същество ГЕРБ и ДПС не приемат част от изискванията, които ще осигурят правилна работа на комисията.
· Закон за защита на сигналоподателите. Проектозаконът беше променен от ГЕРБ по начин, който не е приемлив за Европейската комисия, защото изключва разглеждането на сигнали, подадени преди 2021 г. Този законопроект е блокиран също в Комисията по правни въпроси с председател Анна Александрова от ГЕРБ.
· Пътната карта за климатична неутралност беше блокирана с месеци в енергийна комисия с председател Делян Добрев – тази седмица най-накрая е включена в програмата на парламента.
Депутатът Атанас Славов посочи три конкретни причини, заради които ГЕРБ и ДПС предизвикаха изборите.
"Първо, за да запазят своето мнозинство във Висшия съдебен съвет и Висшия прокурорски съвет, тъй като изготвеният нов Закон за съдебната власт предвиждаше деполитизация на парламентарното участие в двама органа. На второ място, за да могат да използват предизборно Антикорупционната комисия, която от септември месец 2023 г. е с увеличени правомощия. Трета причина: Да получат амнистия за потенциални сигнали и разследвания отпреди 2021 г. – законопроектът, който бяхме изготвили и готови да приемем на МС – беше блокиран", заяви Славов.
ПП-ДБ настоява за незабавното приемане на тези законодателни мерки, за да можем да получим второто плащане по ПВУ. Планът не е просто европейска програма, а механизъм за реформи и инвестиции, който ще позволи на България да направи отдавна отлагани критични реформи – особено в сектори като енергетика, върховенство на закона, дигитализация. Тези средства не трябва да бъдат загубени, за да не се наложи държавният бюджет да финансира реформите за сметка на парите за здравеопазване, образование, социална политика, инфраструктура и др.
През юни 2023 г. кабинетът “Денков” наследи изпълнени по-малко от половината етапи и едва 3 от 21 законодателни мерки, необходими за второто плащане. До октомври 2023 година бяха изпълнени допълнителни 28 етапа по 2-рото плащане, от които 18 – законодателни). Към април 2024 г. всички мерки от компетенциите на Министерския съвет бяха изпълнени, както и 17 от 21 законодателни мерки, съобщават от ПП-ДБ.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)