ЕК прие ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" за периода 2014—2020 г. в размер на почти 1,9 млрд. евро, от които 1,6 млрд. евро по линия на Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд, а останалата част – от държавно финансиране.
"Този инвестиционен пакет несъмнено ще допринесе за развитието на една интегрирана и устойчива транспортна система в България. Изграждането на нова инфраструктура ще стимулира българската икономика в период на нисък растеж. В дългосрочен план по-добрите транспортни връзки ще създадат нови бизнес възможности и ще намалят разходите за превоз на стоки." - заяви европейският комисар по регионално развитие Корина Крецу.
Програмата е насочена към развитието на Трансевропейската транспортна мрежа по отношение на железопътната (нови и модернизирани железопътни линии с дължина 190 км) и пътната инфраструктура (изграждане на магистрала с дължина 62 км) и има за цел транспортът в България да стане по-безопасен и по-устойчив.
Голяма част от железопътните линии София—Септември и Пловдив—Бургас ще бъде реконструирана/модернизирана.
Повечето инвестиции за пътни проекти са предвидени за завършването на автомагистрала „Струма“, която е от ключово значение за връзката между София и Солун, Гърция, като част от общоевропейския коридор Германия—Гърция.
Освен това реконструкцията/модернизирането на основни железопътни гари ще способства за ефективност на интермодалния транспорт. Удължаването на мрежата на софийското метро ще осигури на гражданите безопасен, бърз и екологичен транспорт, както и директни връзки до международното летище, централната гара и редица трамвайни и автобусни линии.
Приоритети за финансиране
Програмите ще се реализират в пет приоритетни области:
TEN-T - Железопътна инфраструктура > €673 345 449 TEN-T - Пътна инфраструктура (магистрали) > €673 345 449 Интермодални транспортни услуги и устойчив градски транспорт, напр. софийско метро. > €425 058 824 Системи и услуги за управление на транспорта €68 170 108 Техническа помощ €47 667 431
Очаквани резултати
Модернизирана/реконструирана железопътни линии с дължина 190 км Изграждане на магистрала с дължина 62 км По-добри условия за плаване по река Дунав По-безопасен транспорт (железопътен, воден и въздушен)
Контекст
Разбивка на бюджета по оперативната програма:
Общ размер: €1 887 587 260 Общ размер на европейските средства: €1 604 449 168