От днес отпада забраната за стари коли да влизат в центъра на София. Тя влезе в сила в началото на декември миналата година с цел да се намали замърсяването на въздуха в столицата. С мярката обаче не беше въведена глоба за нарушителите. Средно влизанията на автомобили от първа еко категория са 600 на ден.
Автомобилът на Кристиян е първа екокатегория. Като живеещ в София се възползва от изключението да може да шофира в нискоемисионната зона, но наблюдава, че няма промяна, откакто е въведена наредбата.
"По-чист ли стана въздухът - не. Може би е ефективна, ако се спазва, но по този начин без да има контрол - не се спазва. Само с глоби не се получава, явно защото винаги могат да се заобиколят", коментира Кристиян.
Мартин Мартинов също е шофьор, но смята, че за да бъде ефективна забраната, са нужни повече ограничения.
"Да обхваща повече автомобили тази забрана, аз работя в този център и не мисля, че е имало по-малко автомобили, по-скоро смятам, че всяко семейство, което е от 4 члена, има 4 коли и оттам идва повече проблемът", добави Мартин.
Средно на ден около 600 шофьори са прекрачвали забраната. Нарушителите обаче не бяха глобявани.
"През целия период сме събирали данни за всички нарушители, сегашните сметки, които сме направили ще покажат точно тази група от нарушители, която трябва да бъде санкционирана", поясни Димитър Петров от дирекция "Управление и анализ на трафика" в Столичната община.
През следващата зима от декември до март същите ограничения ще се въведат и за автомобилите от втора екокатегория. А от декември 2025 г. периметърът на зоната ще бъде разширен до т. нар. "Голям ринг".
Вижте повече в репортажа на Йоана Георгиева.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)