Основната реформа в регионалното развитие е да започне да се работи планово и стратегически, на базата на национално утвърдени приоритети, с които да се съобразява цялата инвестиционна програма на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, което е инвеститор в публични блага в полза на обществото - магистрали, общински проекти, саниране и др. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков.
Той уточни, че реформата е стартирала, а такъв стратегически подход не е прилаган у нас през последните 20 г.
"Политическата неустойчивост е огромна пречка за инвестиционния процес. Но по-голямата пречка е несъобразяването със стратегически документи, които имаме. България още преди 20 години си е заложила кои са основните транспортни коридори, които трябва да планира и съответно да изгради. Много малко стъпки са предприети, така че да се обезпечи проектна готовност", каза той.
Регионалният министър обясни, че продължаването на изграждането на АМ "Струма" без загуба на европейски средства и извеждането на трафика извън Кресненското дефиле е заложено в управленската програма. Аутобанът е проект с 20-годишна история, като през 2007 г. е започнало строителството на първите участъци.
По отношение на промените в ЗУТ, предвиждащи уреждането на казуса с незаконни инфраструктурни обекти, Цеков уточни, че документът беше изтеглен по политически съображения, свързани с разговорите за правосъдната реформа.
"Законопроектът е добър и необходим, и трябва да влезе в Народното събрание", подчерта регионалният министър пред БНР.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството беше категоричен, че критерият най-ниска цена не означава качество под допустимото.
"Проектът на даден инфраструктурен обект определя колко да е дебелината на пластовете, а изпълнителят е длъжен да се съобрази. Проблемът през всички години е липсата на контрол и отговорност. Единственият начин за осигуряване на качество е контролът да се упражнява при строителството – това е отговорност както на изпълнителите, така и на надзорните фирми, така и на инвеститора", каза министър Цеков.
Възлаганията на петте магистрали, по които се работи, са правени без обезпечение на проектната готовност.
"По принцип не е нормално държавата да строи пет магистрали. Но така са възложени. Дали може? Може към настоящия момент, тъй като пак възлаганията са направени без да е обезпечена проектна готовност. И всъщност ние имаме едни възлагания от 2019-2020 г. на магистрала "Хемус", без да има никакви проекти. От същия период имаме възлагане на магистралата и между Видин и Ботевград без проекти, без подробни устройствени планове. Това също не е нормално. В момента е обезпечена вече проектна готовност да може да се работи по всички участъци", обясни Цеков.
Той уточни, че говори за всички участъци между Видин и Ботевград.
"По магистрала "Хемус" проектната готовност е такава, че за участъците от 1 до 3 има разрешение за строеж, за участъците от 4 до 6 ще бъдат издадени в рамките на май месец, за магистралата между Русе и Бяла има издадено разрешение за строеж за един участък, ще бъде издадено за останалите участъци също около средата на годината. Същевременно в процес на проектиране е магистралата между Дупница и Гюешево. За АМ "Черно море" сме на етап - избрани две трасета, на които трябва да се направи екологична оценка. Така че заложените в бюджета 1 млрд. лв. за магистрали ще стигнат, тъй като имаме различна степен на проектна готовност за различните проекти. Ако за всичките имахме готови проект и издадени разрешения за строеж, то тогава трябваше да разполагаме с няколко милиарда", заяви Цеков.
"Очаква се процесът по сертифицирането на тол камерите за измерване на средна скорост и на софтуера да приключи до два-три месеца", информира още регионалният министър.
Той обясни, че МРРБ не може да прилага санкции по закона за пътищата и МВР трябва да оперира системата.
Снимка: БГНЕС