Днес качеството на въздуха над София не е толкова лошo, колкото беше вчера. В момента нивата на фините прахови частици (ФПЧ) са в нормата почти навсякъде. По-добрите метеорологични условия, вдигането на мъглите, вятъра допринасят са навлизането на чист въздух над града. Това написа кметът на София Васил Терзиев в профила си във Facebook.
Вчера призовахме хората да ползват градския транспорт, за да намалим влиянието на един от основните замърсители – автомобилите.
Въпреки всичко, данните показват, че през нощта нивото на праховите частици на много места е било над нормата. Това е резултатът от използването на твърди горива и особено горенето на масла и гуми.
И днес Столичният инспекторат ще продължи да проверява обекти из града, за да намалим максимално нарушенията. От началото на месец декември са извършени над 450 проверки на обекти, потенциални източници на замърсяване на атмосферния въздух. Съставихме 65 акта и глоби с фиш. Само вчера проверките бяха 87. За сравнение в миналата година за периода 1-20 декември са извършени 44 проверки и съставени 32 акта, а през 2021 г съответно 30 проверки и 16 акта.
Най-честите нарушения са за нерегламентирано горене и замърсяване от строителни обекти като транспорт на отпадъци без чергила, замърсяване на улиците от камиони с кал по гумите и други.
За съжаление, София продължава да е един от градовете с най-високи нива на ФПЧ в Европа според Световната здравна организация. Аз като кмет вярвам, че всеки град трябва да се стреми да има чиста околна среда, която да гарантира здравето на хората, включително по-малко белодробни и сърдечносъдови заболявания.
Ще продължим да помагаме на софиянци да спрат да горят дърва, въглища и отпадъци за отопление. Затягаме и контрола върху нерегламентираното горене. Ще реформираме и надградим идеята за нискоемисионна зона (НЕЗ), която да доведе до реални резултати. От въвеждането на НЕЗ от началото на месеца, отчитаме над 800 нарушения на ден. Трябват обаче повече информационни кампании и по-добър контрол, за да ограничим влиянието от силно замърсяващите коли.
И не на последно място, ще продължим да работим за градски транспорт, който да е атрактивен, бърз, с удобни разписания и маршрути, завършва Терзиев.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)
преди 1 година