Къде ще бъде границата на приемливи и неприемливи условия за Шенген ще видим през следващите дни и седмица, заяви премиерът Николай Денков, който отговаря на въпроси във Facebook.
"Няма да приемем допълнителни условия, които не съответстват на това, което се очаква от другите държави", посочи той. По думите му сме готови да приемем всичко, което подкрепя защитата на външните граници, защото това е и в наш интерес.
Премиерът поясни, че това, което променя Шенген във въздуха, е удобството, когато се пътува от една в друга държава по летищата.
"Много по-лесно ще се минава, ще се влиза в други държави по въздух, дори понякога без проверка на документи. Така че това е удобство. Остава обаче проблемът с големите опашки по сухопътните граници, което е най-вече проблем за бизнеса", каза Денков.
На въпрос за завеждане на колективен иск в Съда на ЕС, ако не бъдем приети в Шенген, министър-председателят каза, че трябва да бъдем прагматични.
"Ако се тръгне по линия на съдебни процеси, това ще отнеме години и през това време ние ще бъдем блокирани за Шенген, без да имаме възможност за решение. Също така в тях ще кажа ясно на колегите си и на канцлера на Австрия, че ако няма разбиране на българската позиция, това със сигурност ще се отрази на отношението на българите към Австрия, австрийските фирми, защото това не е добре за тях и си мисля, че това ще бъде добре разбрано, каза още премиерът, цитиран от БТА.
Денков заяви още, че няма нужда от нова реформа, а да променим целта на образованието. Премиерът коментира резултатите на българските ученици от международния тест PISA, който проверява уменията им да прилагат усвоените знания на практика. Според Денков слабите резултатите на българските ученици показват, че те имат знания, но не могат да използват това, което знаят.
"През последната година напреднахме много - дигиталната раница, STEM кабинетите, повишаване на заплатите на учителите", отчете премиерът за свършеното в сферата на образованието.
"Трябва да имаме стандарт за качество. Въпросът е какъв е този стандарт. Дали в него мерим колко компютъра и шкафчета има в училището, или дали учениците могат да използват знанието си", отбеляза още той.
Според него един от основните подходи, който трябва да бъде променен в българското образование, е свързан с това как се проверяват знанията на учениците и как се изпитват те. Денков посочи, че проверяването на знанията на българските ученици все още продължава да е свързано предимно с изреждането на факти.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)