"Колективът" с разяснения за "златната" арка, килимчето ги изненадало, но им харесва

Слоганът "Светлината в нас" е вдъхновен от светването на храма, както и от предстоящите светли християнски празници

10.12.2023 | 13:10 Редактор: Елеонора Танева
"Колективът" с разяснения за "златната" арка, килимчето ги изненадало, но им харесва

Фондация "Колективът" обясни за инсталацията на площада около катедралата "Св. Александър Невски", която предизвика бурни коментари последните дни.

Преди няколко седмици едно от най-знаковите пространства в София стана пешеходна зона и това се превърна във вълнуваща новина за столицата ни. Малко след това бяхме поканени от Общината да станем част от екип, който планира краткосрочни преместваеми намеси, декоративно оформление и събития в новата пешеходна зона покрай коледно-новогодишните празници.

В кратък срок бе съставен екип, състоящ се от урбанисти, креативни директори, сценографи, както и от експерти от няколко различни звена на общината - вярваме, че това е правилния и иновативен подход да се случват подобни инициативи и се надяваме да той бъде доразвит.

Основен акцент бе светването навреме на новото външно осветление на храм-паметника "Св. Александър Невски", който дълго време преди това бе неосветен и не се знаеше колко време ще се забави изпълнението на проекта, бавещ се с няколко месеца по различни причини. Целия широк екип се бори светването да стане в срок, за да имаме светещ храм за софиянци на 1-ви декември, заедно с паленето на традиционната елха. За целия проект, от първата среща до откриването на намесата и паленето на осветлението, имахме две календарни седмици.

Слоганът "Светлината в нас" бе вдъхновен именно от светването на храма, както и от предстоящите светли християнски празници.

Покрай тази инициатива, в последните няколко дни името на “Колективът” попадна в центъра на публична стихия, след като в дигиталното пространство и в различни медии бяхме комуникирани като организацията, която е основен дизайнер и изпълнител на намесите около храм-паметника. Основна тема на обществените вълнения беше огледалната златна арка, разположена на ул. "Оборище", откъм ул. "Раковски".

Въпросната арка беше планирана и одобрена от общия дизайн екип като акцент, поставящ начало на новото пешеходно пространство, рамкиращо през свода си силуета на храм-паметника в далечина, така че да се превърне във вход към пешеходната зона, както и в популярен фотокът за заснемането и популяризирането на катедралата. В заложения от нас чертеж арката беше с размер 7 метра в широчина и 4.5 метра височина - мащаб, който кореспондира на мащаба на улицата, и същевременно позволява преминаването на пожарни и аварийни автомобили. Не беше триумфалната арка в Париж, но би свършила чудесна работа за целите ни.

Два дни преди деня на инсталацията на терен, в чата на работната дизайн група, към екипа ни бе изпратен скрийншот с изменение в дизайна на арката, където забелязахме лека промяна в композицията. Това, което пропуснахме е, че и стойностите на размерите на арката също са били променени. След инсталацията разбрахме, и причината - крайна оферта за 7-метровата арка по обективни причини е предоставена в последния момент и сумата за нея е била несъвместима с отдавна заложената бюджетна рамка за коледно-новогодишните дейности на общината. Тук държим да отбележим, че дори и нашият екип да бе по-внимателен и да бе отбелязал, че размерите на арката са се променили значително, отново щяхме да се съгласим с направените от колегите компромиси. Защо? Защото намесите от това естество в градската средата са динамични, краткосрочни, подлежат на грешки, публично обсъждане и когато не се харесат твърде от обществото винаги могат да бъдат премахнати, както се и получи. От друга страна, ако една такава временна намеса е високо отличена, тя следва да бъде поощрена, припозната от администрацията на града и запазена, или развита в перманентна форма както в много добри примери по света. Големият позитив, който успяхме да открием в цялата тази ситуация, е че ставаме свидетели на тенденция, в която обществото ни става все по-чувствително към средата около себе си и реагира на промените в нея. Силно се надяваме, обаче, тази обществена енергия да бъде насочвана към позитивни и съществени промени и да ражда градивни разговори.

Мистерия е откъде се е появило известното червено килимче, тъй като в групата ни такава намеса не бе обсъждана, но ако го открием някъде бихме го запазили.

Който е посещавал първите издания на намесите ни от поредицата Реките на София 2024 е виждал не едно несъвършенство в дизайна ни. Това не попречи “Реките” да се превърнат в един от най-успешните и популярни фестивали в София, а вече и в България. Някой ден ще направим компилация само от гафовете, по време на намесите ни. Една от отличителните черти на тактическия урбанизъм е да допускаш, отчиташ и поправяш грешките в несъвършенствата си.

Около останалите временни намеси покрай храма някои детайли също са различни от това, което бе планирано и замислено първоначално от дизайн екипа. Вярваме, че всеки негатив ще бъде отразен и взет предвид в бъдещия живот на тази нова и ценна за града ни пешеходна зона.

Важно е да отбележим и друга грешка - в медийното пространство надлъж и нашир се разпространена невярна информация - че сме получавали пари от Столична община за участието си в тази инициатива. Не сме. Не сме и искали. Трудът ни беше напълно безвъзмезден, включихме се, защото обичаме града си и се радваме на това, че това знаково пространство в София вече отвоювано като пешеходна зона! Стискаме палци за още.

Надяваме се, че това, което се случи пред Александър Невски няма да стресне, а по-скоро ще мотивира все повече артисти, архитекти, урбанисти и като цяло хора с любов към града да бъдат двигатели на позитивната промяна в него. На хората, които взимат големите решения за нашите градски хабитати желаем мъдрост", пише в позицията на "Колектива".