Омбудсманът с инструкции как да потърсим правата си при липса на ток

Диана Ковачева е категорична, че гражданите трябва да са проактивни и при нужда да подадат жалба

01.12.2023 | 10:03 Редактор:
Омбудсманът с инструкции как да потърсим правата си при липса на ток
Омбудсманът с инструкции как да потърсим правата си при липса на ток

Във връзка с многобройните запитвания на граждани от цялата страна, пострадали от липсата на ток часове и дни наред, омбудсманът Диана Ковачева изготви кратка инструкция за това, как да се потърси компенсация за причинените неудобства и претърпени вреди от електроразпределителните предприятия.

Омбудсманът предупреждава, че гражданите трябва да са проактивни и да потърсят правата си, като могат да го направят като подадат жалба или сигнал към съответното електроразпределително предприятие (ЕРП). Освен това,  всеки, който смята, че е ощетен  и всеки, който има допълнителни вреди, може да ги претендира и по съдебен ред.

Междувременно, проф. Ковачева отново настоя министърът на енергетиката и КЕВР да проверят дали електроразпределителните дружества са изпълнили своите задължения за поддръжката на мрежата и на сервитутните зони. Именно заради немарливото отношение и неизпълнение на тези задължения стотици хиляди хора останаха без светлина и топлина.

"Не бива в никакъв случай да се допусне електроразпределителните дружества да се скрият зад общите си клаузи за непреодолима сила. Те имат задължение да си поддържат мрежите, да кастрят клоните на дърветата, така че да не късат кабелите, когато се натрупа сняг. Някой не си е свършил работата и не е справедливо институциите, в лицето на КЕВР и Министерството на енергетиката, които трябва да направят проверка, да си прехвърлят топката", е категоричната позиция на омбудсмана.

Ето какво посъветва още омбудсманът:

Според Общите условия на договорите за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на трите електроразпределителни дружества в страната:

Дължи се неустойка в размер на 30 лв., ако обект на клиент остане без снабдяване с електрическа енергия по вина на съответното дружество повече от 24 часа;

Дължи се допълнителна неустойка в размер на 20 лв. за всеки започнал период от 12 часа, през който клиентът е без снабдяване с електрическа енергия, ако преустановяването на снабдяването с електрическа енергия е с продължителност над 36 часа;

Важно: За клиентите на ЕРП Север срокът започва да тече след получаването от страна на електроразпределителното дружество на уведомление от клиента за прекъсването.

Необходима стъпка: Ако клиент остане повече от 24 часа без електрозахранване по вина на съответното дружество, той може да подаде до енергийното предприятие сигнал или жалба и да претендира неустойка.

При повредени уреди:

Претърпяна конкретна щета в резултат на преустановяване на електрозахранването, например повреден електрически уред;

В срок до 5 работни дни, считано от датата на събитието, клиентът писмено уведомява дружеството за причинените вреди;

Констатиране на нанесените вреди - в срок до края на следващия работен ден след  получаване на сигнала, от дружеството изпращат свой представител проверка, за което в присъствието на клиента се съставя констативен протокол;

Възможност за доброволно уреждане на взаимоотношенията между клиента и дружеството по повод на констативния протокол;

Решаване на спора по съдебен ред при непостигане на съгласие.

Къде ще празнувате Коледа и Нова година?

И на двата празника ще си бъда в България.
82%
В България за Коледа и в чужбина за Нова година.
6%
В чужбина за Коледа и в България за Нова година.
2%
И двата празника ще прекарам в чужбина.
6%
Все още не съм решил.
5%
Общо 2404 гласа

Снимка: БГНЕС