Подписано е разрешението за строеж на първите 7,6 километра от магистралата Русе – Велико Търново. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков пред членовете на парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.
В момента тече процедура по обнародването му в Държавен вестник и се очаква реалното строителство да стартира през следващата или най-късно по-следващата седмица. Сроковете за изготвяне на техническите проекти за останалата част от двата участъка от магистралата между Русе и Бяла и обхода на гр. Бяла са март и април 2024 г., след което ще се влезе в процедура за издаване на разрешение на строеж и за тях.
"В бюджета за 2024 г. има заложени 1 млрд. лв. за магистрали. За доизграждането на АМ "Хемус" са заложени 100 млн. лв., които не са достатъчни. Средствата ще стигнат за завършване на строителството на участък 1 и за продължаване на работата по лот 2 и 3", каза регионалният министър.
"От Министерството на финансите имаме уверението, че ако вървят всички магистрали, ще има допълнително финансиране. Не е целесъобразно да се строят 5 магистрали едновременно, но и не можем да отлагаме. Ще трябват поне още 500 млн. лв., за да ми бъде по-спокойно, че има за всички магистрали", допълни Цеков. В момента се работи по скоростния път Видин - Ботевград, магистрала "Струма", магистрала "Хемус", магистрала Русе - Бяла и магистрала "Европа".
"През следващата седмица ще входираме писмо до народните представители с предложение за разрешаване на правния казус с АМ "Хемус". Причината да не се строи през последната година и половина е стопанската непоносимост. Ако се разреши този проблем, строежът ще върне интензивните си темпове", обясни Цеков.
В бюджета за 2024 г. са заложени и 122 млн. лв. за проектиране на пътни участъци, в това число 7,2 млн. лв. за геоложки проучвания и избор на ново транспортно трасе между Асеновград и Рудозем. Предвижда се обществената поръчка за проектиране да бъде обявена в началото на 2024 г., каза още министърът в отговор на въпрос за изграждане на скоростен път, който да свърже магистрала "Тракия" и Смолян през Чепеларе.
Цеков информира, че зимното поддържане на републиканската пътна мрежа е обезпечено. В момента има подписани действащи договори за аварийна и текуща поддръжка на пътищата от края на 2022 г. и 25 допълнителни споразумения за поддръжка на републиканската пътна мрежа.
Снимка: архив, БГНЕС