МОСВ: Щетите в Царево са за 38 млн. лв., невиждани от 500 г. валежи причиниха потопа

Къси и тесни водосбори са предопределили посоката и скоростта на приливната вълна

18.10.2023 | 14:15 Редактор:

38 млн. лева са щетите от наводненията в Царево по предварителни изчисления, обявиха от Министерството на околната среда и водите. Комисията, която трябваше да изследва причините за наводненията там, е констатирала, че причините са екстремни валежи, невиждани от 500 години, къси и тесни водосбори, които предопределят посоката и скоростта на приливната вълна. Втората причина е инфраструктурата.

Приехме доклада за наводнението в Царево, съобщи на брифинг в Министерския съвет министърът на околната среда и водите Юлиян Попов. Документът съдържа анализ на инфраструктурата и предложения за коригиращи действия за преодоляване на последствията от бедственото положение по Южното Черноморие след наводнението от 5 септември.

"Подобни доклади се изготвят за шест месеца. Този доклад беше изготвен за две седмици. Предстои много работа за изготвяне на анализи, свързани с финансовите измерения на щетите. Другата седмица ще направим среща на всички ангажирани и отговорни институции, за да могат нещата да се придвижат по-бързо напред", разясни министър Юлиян Попов.

Той обяви, че днешното решение включа до две седмици да се изготви финансова оценка на щетите. Това е изключително тежка работа, защото тази финансова оценка трябва да е ясна, детайлна и обоснована, каза министърът. Беше посочено, че по предварителни изчисления на комисията щетите от бедствието възлизат на около 38 млн. лева.

Според министър Попов съдържанието на доклада ще даде по-конкретни посоки за развитие на плановете за управление на рисковете от наводнения и други бедствия. Категоричната му преценка е, че част от българската инфраструктура не е адекватна на климата в страната, а още по-малко на климатичните промени, които очакваме да се засилят.

"Като заключение на комисията стигнахме до извода, че причините, предизвикали бедствието, са интензивните валежи в комбинация с характерните географски особености на региона. Другата съществена причина е инфраструктурата. Мостовете не са оразмерени за съвременните хидро-метеорологични условия“, обясни по време на брифинга заместник-министърът на околната среда и водите Петър Димитров, който оглавява временната междуведомствена комисия

Снимка: БГНЕС