С 40% е намалял делът на отпадналите от образователната система деца за последните шест години. Данните показват, че над 50 000 ученици са върнати обратно в клас. Децата имат нужда от езикова, социална и емоционална подкрепа в образователните институции, коментират психолози и директори на училища.
Руска има три деца, най-малкото от тях е седмокласник в училището в село Камен. Майката казва, че по-големите нямат средно образование, но за разлика от тях синът ѝ Щилиян иска да учи.
"Държа да детето ми да учи, да е грамотен. Той е много грамотен", каза Руска.
Тя разказва, че още при първото отсъствие на някое от децата ѝ от час, учителите идвали да разговарят с нея. "Говорят, прибират ги и като не отидат един ден на училище - идват директорите", сподели още Руска.
Две от четирите деца на Станка Василева също са ученици в местното училище.
"Искам да са образовани, дори голямата ми дъщеря учи, сега ще е в трети клас - знае да пише, да чете. Чакаме с нетърпение училището", коментира Станка.
Сред най-редовните ученици от махалата е Радостин Асенов, който започва осми клас в Професионалната гимназия по текстил. "Отидохме с приятели да гледаме училището и беше много хубаво, харесахме училището и решихме там да учим", добави осмокласникът.
Според заместник-директора на столичното 106-о Основно училище - в образователните институции липсва работата с родителите, които са пряка връзка между учителите и децата.
"Тук отново е наша работа да приобщим родителите и да започнем да мислим в посока изграждането на училищни общности. Ако родителят не е активна част от образователния процес на своето дете, ние няма как да очакваме някакви ''уау'' резултати", на мнение е Росен Богомилов.
Друг голям проблем е недостигът на образователни медиатори. За учители и медиатори най-важно остава да дадат шанс на децата, които искат да продължат да посещават училище, за да не отпаднат от образователната система.
Вижте повече в репортажа.