Новите предизвикателства, пред които се изправят брокерите на недвижими имоти, обсъдиха на международна конференция експерти в бранша. Тя е организирана от Националното сдружение на недвижими имоти у нас и се провежда в деня на професионалния им празник - 30 октомври. Заедно те търсят отговор на основните въпроси, които вълнуват всеки предприемач и брокер на недвижими имоти в света – как да привлече повече клиенти, да задържи старите и да развива успешно бизнеса си. България Он Ер е медиен партньор на събитието.
В обща дискусия - едни от най-големите български и международни мениджъри и брокери на недвижими имоти стигнаха до извода, че за да върви добре техният бизнес, все по-важни стават теоретичните знания и практическите умения. Ето и пример – в Белгия вече не можеш да практикуваш подобна професия ако нямаш висше образование.
"За да работи едно лице като агент на недвижими имоти, считано от 1-ви януари тази година, трябва да има придобита бакалавърска или магистърска степен. Няма значение по какво, просто не се приема агент да бъде с по-ниско от университетското образование.“- коментира Ирена Перфанова, председател на НСНИ.
Това обаче не стига. Освен диплома от университет, в повечето страни, не само европейски, преди да станеш брокер трябва да преминеш допълнителни обучения и специализации в областта. Много от тях се финансират от държавата.
"Имаме изискване за специален сертификат, който се получава след 120 часово обучение. И само така можеш да бъдеш брокер на недвижими имоти в Турция." - заяви Карабет Хеменгюл, мениджър на недвижими имоти от Турция.
Тези хора на бизнеса обсъдиха и рекламирането, което е от особена важност за успеха на фирмите им. Все повече браншът на недвижими имоти разчита на онлайн рекламите. Това важи и за България.
"Искам да попитам…колко от вас имат смартфони?!?...Може ли да си вдигнете ръцете?“ А някой от вас рекламира ли в телевизия?...Аха, никой…Ами да, просто е много скъпо. Това, което интернет дава много повече от телевизията е, че това не е пасивно приемане на информацията, а е двустранен процес." - обясни Спас Ливков, изп. директор на онлайн платформа.
Три са основните правила, които брокерите на недвижими имоти трябва да спазват, за да им върви бизнеса. Първото е да познават добре клиентите си. Второто – пазарът и нуждите на страната, в която работят и третото – да нямат нормирано работно време.
"Аз съм в този бизнес от 33 години. Започнах като агент в Ню Джързи, а през 1981-ва заминах за Ню Йорк, направих си фирма и станах мениджър. Най-характерното за бизнеса ни е, че нямаш лично време. Съвсем нормално е да ти се обадят в 3 часа сутринта и да трябва да работиш.“ - допълва Рамон Венеро, мениджър в Институт за управление на имоти, Вашингтон.
Според прогноза на глобалната консултантска компания за имоти – Къшман и Уекфийлд - през следващите две години европейският пазар на недвижими имоти ще ускори растежа си. Според националното сдружение за недвижими имоти у нас,българският пазар също ще претърпи положително развитие.