Нови промени се въвеждат в изпитите за кандидат-шофьорите. От началото на следващата седмица при провеждането на теоретичния изпит, освен решаването на листовки, се добавят и интерактивни видеоклипове с различни опасни ситуации на пътя.
Габриела започва шофьорските курсове преди два месеца. Споделя, че с онлайн обучението теорията за шофьорския изпит е по-лесна и разбираема.
"Като си взема листовките, ще мога да се движа спокойно по пътя, защото не съм го назубрила, а разбрала", коментира тя.
Лили е майка на курсист, който завършва шофьорските курсове в началото на месец юли. Казва, че е поканена от автошколата да види практически как се справя детето ѝ с обучението. Тя е избрала внимателно автошколата, в която да се обучава синът ѝ.
На бъдещите шофьори ще бъдат задавани въпроси, свързани с видеата. Така ще се оценява умението им да предвиждат опасностите на пътя и да имат бърза преценка в конкретни ситуации.
"Идеята за интерактивните клипове беше да се спре назубрянето на листовките. Да назубриш теста не означава, че знаеш материала", уточни председателят на Асоциацията за квалификация за автомобилисти в България Красимир Георгиев.
Според експерта видеоклиповете не трябва да се качват в интернет, защото те отново ще бъдат назубрени. "В Германия, в Англия, тези видеоклипове се сменят всеки месец. Тази система, ако се предлага в този вид – качествени шофьори няма да има", добави още Георгиев.
Експертът по пътна безопасност Иван Табаков не е съгласен с критиките, че шофьорските курсове у нас не са ефективни. Той добави, че възпитанието, което трябва да идва от родителите, е най-важното, за да се спре безразсъдното шофиране.
"Основен проблем е шофирането от неправоспособни водачи, които са под 18 години. В малките населени места всички сме виждали как се шофира без книжка", каза инж. Табаков от Държавната агенция "Безопасност на движението по пътя".
При практическите изпити за кандидат шофьорите също ще има промени, с цел да се избегне субективният фактор. В момента "Автомобилна администрация" подготвя приложение, с което по електронен път и на случаен принцип, да се избира маршрутът на водачите, когато полагат изпит.
Вижте повече в репортажа на Алекс Христов.