Една образователна институция преди всичко трябва да се старае да бъде иновативна и прагматична. В много образователно институции не се прави разлика между иновации, които променят социума и от друга страна, онези дребни нововъведения, които по някога се бъркат с иновации.
Това каза ректорът на Икономическия университет Варна Евгени Станимиров, в специалния мултиплатформен проект на Bulgaria ON AIR – "Бъдещето: Образование".
"Не бих противопоставил академичното образование на практиката. Те са като скачени съдове и приличат на превенцията и лекуването на определени заболявания, ако мога да направя такава аналогия. Академичното образование представлява един изкристализирал опит от практиката, но в регионален план е възможно да се заимства от други области или географски ширини. В този смисъл академичното може да изпревари практиката", обясни ректорът.
Той смята, че академичните изследователи би трябвало да заимстват даден опит и да го осмислят, по начин, че да бъде добавена стойност и изводите от работата им да бъдат внедрени в реална пазарна среда.
"Студентите в следващите десетилетия ще бъдат на пазара на труда и ще работят в условията на един модерен IT-спектакъл. Въпросът е, че ние не знаем параметрите на този дигитален спектакъл какви ще бъдат. Ето защо, ние трябва да наблягаме на това да ги обучаваме да бъдат комуникативни, да бъдат бързо адаптивни, да бъдат отговорни, да не е техен основен приоритет да търсят оправдание в другите. Трябва да дадем кураж на младите хора, за да могат да разперят криле и да повярват в себе си", обясни проф. Станимиров.
Той допълни, че много български изследователи и преподаватели са желани партньори в различни бизнес проекти, което означава, че те добавят стойност.
"Предприемаческата култура е един дълъг процес. Студентите трябва да разберат едно нещо - не е достатъчно да имаш добра идея, а тя да бъде облечена в добър бизнес модел. Имам много условия за развитие на тази предприемаческа култура, но най-важното, което трябва да дадем на младите хора, е кураж", допълни той.
Ректорът на Икономическия университет във Варна обясни, че развитието на дигитализацията и изкуственият интелект променят образователната среда.
"Но и двете не могат да повлияят директно върху изграждането на предприемаческа култура. Развитието на ИИ е нещо хубаво от една страна и ние трябва да използваме тази инерция, да експлоатираме позитивните ефекти. Но и трябва да внимаваме, защото е възможно да се достигне твърде скоро онзи точка на сингулярност, при която ние няма да имаме капацитета да осмислим какво се случва в развитието на невронните мрежи и дали можем да управляваме този процес", поясни ректорът.
Гледайте целия разговор във видеото.