Готови са стикерите, указващи трайно ниските цени на храни в магазините, които са посочени и в държавния сайт foodprice.bg. Данните от платформата вече показват, че при някои от избраните хранителни продукти цените у нас са в пъти по-високи, отколкото в чужбина. Това заяви министърът на икономиката Никола Стоянов пред Bulgaria ON AIR в предаването "Брюксел 1".
Вече седмица платформата за проследяване на най-ниските цени на основни 30 хранителни продукта е достъпна за потребителите. До този момент обаче само 2 търговски вериги са се включили в нея.
"Очакваме и заявки от останалите, тъй като ние имахме предварителни срещи с тях. Постоянният диалог не е спирал. В тези разговори всички заявиха интерес да публикуват най-ниските си цени във всяка продуктова група, като подчертавам отново без промоции", поясни министърът.
Сравнителните данни между цените у нас и в чужбина са показали значителни разлики.
"Голяма част от разликите са сериозни - доста по-евтини са в държавите, за които събираме информация. Наблюдаваме, че цените на едро тук са по-високи от цените на дребно там при маслото и при яйцата", отбеляза той.
Вече са готови стикерите, които ще обозначават най-ниските цени, посочени на сайта, и на щанда в магазина. Сама по себе си мярката няма да доведе до понижаване на цените, обясни Стоянов, но е част от общия инструментариум, който да доведе до това. Министерството на икономиката подготвя и законодателни инициативи в тази посока, като въвеждането на до 10% надценка за избрани продукти.
Според доц. Десислава Димитрова, за да се справим със спекулата в големите търговски вериги, самите потребители трябва да наблегнем на местното производство и малките търговци. Експертът обясни още, че при избора на плодове и зеленчуци е важно те да са сезонни - и заради цената, и заради ползите за здравето.
Цялото интервю на Милена Милотинова с министъра на икономиката Никола Стоянов гледайте днес от 17:30 в предаването "Брюксел 1"
Вижте повече в репортажа на Борислава Алексова.