Значително и необосновано повишаване на цените на хранителните стоки отчитат проверките на Комисията за защита на потребителите. Констатирани са 651 нарушения при 755 обекта, най-голям процент са нелоялните търговски практики.
Миряна Петрова е собственик и главен сладкар на столична пекарна. Твърди, че тази година, въпреки значително по-скъпите продукти, необходими за приготвянето на великденския козунак, няма да увеличи цената му.
"Цената, за сметка на миналата година, не е покачена, защото не искаме да натоварваме нашите клиенти. Справяме се трудно, защото не искаме за сметка на качеството да правим компромис. Затова и не сменяме продуктите си, държим на тях и просто търпим загуби, защото инфлацията се усеща в абсолютно всички цени", сподели Миряна Петрова.
Според Ангел Джалев от Комисията за защита на потребителите обаче поскъпването на най-необходимите продукти не може да се оправдае само с инфлацията.
"Има значително завишаване на цената, което не е обосновано от някакви инфлационни и икономически процеси, напротив. Инфлацията забавя своите темпове и цените отдавна би следвало да вървят надолу. В момента сме свидетели на една много интересна тенденция, от десетина дни основните хранителни продукти са в постоянна промоция, което навежда на мисълта, че има шанс и възможност трайно да бъде намалена крайната цена", коментира Джалев.
Изкуственото завишаване на цените изкривява пазара, тъй като на стоките се придават качества, които не притежават, твърди експертът. Комисията за защита на потребителите отчита и други нарушения. От общо 651 констатирани нередности 254 са за нелоялни търговски практики.
"Най-честите нарушения при проверките са несъответствие на цените от щанд и после цените на каса, когато се маркира. Това са несъответствие на грамажите, обявени от търговците и търговските производители. Това са всичките търговски послания, с които се привличат потребителите в съответните търговски обекти, които обаче се оказва, че не са толкова коректно представени. Това са от рода "Само тук, само сега, само днес". Друга нелоялна практика, това е с продуктите, които са родно производство. Оказва се, че много от продуктите се представят като родни, а всъщност нямат нищо общо с нашето производство", обясни Ангел Джалев.
Според него трябва да се повишат санкциите при констатирани нарушения, за да спрат нередните практики, удрящи по джоба на потребителите. В момента глобите са от 5 до 50 хил. лв. Проверките на Комисията за защита на потребителите в големите търговски вериги продължават.
Вижте повече в репортажа на Борислава Алексова.