"Украинските бежанци не успяват да се ориентират в здравната система поради липса на достъпна информация за правата им като пациенти, за процедурите за избор на личен лекар, която е от изключителна важност за общия достъп до здравна помощ, както и заради езиковата бариера. Те страдат и от липса на медикаменти и медицинска апаратура у дома като апарати за измерване на кръвно налягане, на кръвна захар и други. Украинците смятат, че помощта за тях трябва да е с фокус и върху психологическата подкрепа. Самата медицинска помощ, която им се оказва, когато достигнат до такава, оценяват по-скоро като добра. Повече от половината обаче посочват, че са платили за нея. Това гласят изводите от проучването "Достъп до здравеопазване за украинските бежанци в България", проведено от Националната пациентска организация (НПО). Проведено е в периода 15.12.2022 – 01.02.2022 г. в рамките на проекта "#ОбединениЗаедно – подобрен застъпнически капацитет на НПО в отговор на бежанската криза".
От анкетираните бежанци 80% казват, че вече са потърсили медицинска помощ в България, но над 60% са платили за нея. Една десета от тях оценяват медицинската помощ като отлична и няма нито една напълно негативна оценка. Налага се изводът, че бежанците от Украйна имат осигурен достъп до здравеопазване в България и са доволни от него. Налице са обаче редица административни трудности и неуредици, които затрудняват получаването на здравна помощ.
Освен тази на бежанците, проучването обхваща и гледната точка на представителите на различни институции в сектора на здравеопазването и неправителствения сектор по темата за осигуряване на достъп до здравеопазване за украинците в България.
Ангажираните в системата на здравната помощ споделят същите проблеми за достъпа до нея на бежанците, които отбелязват и самите мигранти. Представителите на системата също смятат, че трябва да се работи в насока предоставяне на ясна и разбираема информация за здравните права на бежанците на достъпен за тях език, да се осигурява възможност за превод при прегледите за преодоляване на езиковата бариера и за по-точно снемане на анамнеза.
Резултатите от проучването са обобщени в доклад, в който Националната пациентска организация предлага и решения на проблемите. Според тях е необходимо изграждането на единна информационна система, която да обслужва и координира целия поток на бежанци в България, за да се проследява какъв е статутът им, дали имат личен лекар и друга необходима информация, на база на която да им се предлага адекватна подкрепа.
Организирането на мащабна информационна работа сред украинските бежанци, достъпна на техния език, която да ги запознае с правата и задълженията им като пациенти на здравната система, с процедурите и структурите на здравната помощ е друг начин да се преодолеят проблемите.
Освен за бежанците, информационен ресурс за работата с тях е необходим и за професионалистите, работещи в здравната система. Наложително е да се работи за създаване на модел, с който медицинските работници и представителите на други институции да бъдат подкрепени с осигуряване на превод при работа с бежанци.
Снимка: БГНЕС