fallback

Заплахата, без която не можем

Facebook, безобидното средство да контактуваш с приятелите си, според мнозина започва постепенно да се превръща в империя на злото. Какво трябва да знаем за най-популярната социална мрежа в света?

10.10.2011 | 16:58

Между юни и юли 2012 Facebook вероятно ще достигне 1 млрд. потребители. Един от всеки седем души на планетата ще бъде доброволно регистриран в мрежата със собственото си име, снимка, а понякога и домашен адрес

Цифрите едва ли изненадват някого – днес потребителите на Facebook вече са повече от жителите на целия Европейски съюз. А ако беше държава, социалната мрежа с eдва седемгодишна история щеше да е третата най-населена в света след Китай и Индия. Нейният създател Марк Зукърбърг беше избран за личност на 2010 г. от престижното списание Time, а година по-рано новият Оксфордски речник обяви unfriend за дума на годината. Най-голямата група потребители е на възраст между 18 и 34 години, но тази, която се разраства с най-бързи темпове, е от хората над 65. Истината е, че все по-голяма част от живота ни става зависима от Facebook. Ако нямате профил там, значи сте безнадеждно изостанал. Големият проблем на все по-здравото преплитане между реалност и виртуални преживявания е цената, която социалните медии ни карат да платим.

Преди няколко години, когато Facebook се появи, много малко хора можеха да се присъединят към него и нищо от това, която те споделяха вътре, не ставаше публично достояние без тяхното изрично разрешение. Днес нивото на конфиденциалност, на която можете да разчитате във Facebook по подразбиране, е нула. Всеки може да стане член и всичко споделено е пред очите на почти всички, освен ако изрично не се постараете да го скриете. А тази задача, както изчисли New York Times, е истинско изпитание за вашата решителност – ако сте категорични, че не всеки трябва да вижда всяка ваша крачка и мисъл, ще ви се наложи да натиснете повече от 50 бутона и в крайна сметка да се изправите пред избор от общо 170 варианта за настройки. И това усилие трябва да бъде повтаряно на всеки шест месеца, когато Facebook преразглежда политиката си за поверителност и я прави все по-мъглива и слабо ефективна.

“Откакто са измислени парите, безцелните приказки носят печалба на хората, които създават среда за тях – независимо дали като продават бира, кафе или пространство в мрежата”, пише в блога си в The Guardian британският журналист Андрю Браун. Целият бизнес модел на Facebook зависи от продажбата на информация за потребителите. Тя е продуктът, с който Facebook привлича истинските си клиенти – рекламодателите. Инструментът за постигането на тази цел е подбран много хитро – игри и приложения, на които е трудно да се устои. А цифрите са впечатляващи. През 2011 Facebook е на път да спечели 1 млрд. долара приходи от виртуални игри. По-голямата част от тези пари ще дойдат от реклами, но ще включват и продажбата на Facebook кредити, чрез които потребителите купуват продукти, необходими им за игрите.

Целта оправдава средствата

През миналата година Wall Street Journal доказа в свое разследване, че въпреки забраната на Facebook много от най-популярните приложения в социалната мрежа прехвърлят лична информация и достъп до имената на потребителите, а понякога и на техните приятели, на компании, които се занимават с реклама и интернет проучвания. Оказа се, че проблемът засяга десетки милиони потребители на приложенията, включително хора, които са настроили възможно най-строгите правила за конфиденциалност на профилите си. Разследването доказа, че тази практика е възприета от всичките 10 най-популярни приложения във Facebook, като се започне от FarmVille, който има 60 млн. потребители. Изнасянето на информация става чрез предоставяне на уникалния идентификационен номер, осигурен на всеки потребител на сайта. Тъй като той е публична част от всеки профил, всеки може да го използва, за да потърси нечие име с помощта на стандартен уеб браузър, дори ако този човек е настроил цялата си информация да остава лична.

А приложенията са едно от най-силните оръжия на Facebook. Броят им вече надхвърля 550 000, като всеки месец те се използват от 70% от потребители. Гледайки тези цифри, има известна логика да повярваме на прогнозата на американския предприемач Кен Рутковски, според когото заради експлозията в търговията в социалната мрежа до средата на сегашното десетилетие Facebook ще се превърне в най-голямата банка в света. Важно е да имате профил, защото някой ден той ще служи за определяне на кредитния ви рейтинг в реалния живот, твърди той.

Светът след социалните медии

За няколко години социалните медии завладяха живота ни – станаха основно оръжие на политиците, създадоха нови индустрии на мястото на онези, които унищожиха, и ни подариха забавления, които дори не сме си представяли.

Писането на постове в блогосферата, статуси и есемеси без съмнение мотивира децата да упражняват уменията си да четат и пишат. Проучване на Eurostat от 2009 заключи, че активността онлайн нараства с повишаване на образованието. Друг интересен извод е, че социалните мрежи окуражават по-младите да се ангажират с политика. Стигна се дотам благодарен египтянин да кръсти дъщеря си Фейсбук като признание за ролята, която изигра социалната мрежа за революцията в страната му.

Промениха се цели индустрии, начело с маркетинга и рекламата. Вместо да разчитат на масовите пазарни канали, те вече гледат към всеки потребител поотделно и търсят начин да го заговорят. Хората вече не са просто адресати на пасивни послания, а активни участници в тяхното създаване.

Проблемът е, че общуването в социалните мрежи измества реалната комуникация и държи хората разделени – то е толкова удобно, че те нямат стимул да се срещнат очи в очи. А това притъпява умения като разчитането на езика на тялото, поддържането на зрителен контакт по време на разговор, проявата на съпричастност и съчувствие. Известният британски невролог Сюзън Грийнфийлд от години изследва влиянието на социалните медии върху здравето на хората и е категорична, че Facebook ни превръща в бебета, които непрестанно търсят от околните внимание и обратна връзка за начина, по който живеят живота си. Поколението на Facebook и Twitter е обсебено от себе си, с отслабена концентрация и тесни интереси, и прави неща, които имат стойност във Facebook, защото единственият начин, по който може да се определи, е когато хората научат за тях. “Ако човек не се упражнява да гледа някого в очите в триизмерния свят, а вместо това има 900 приятели във Facebook, е нормално да се запитаме що за отношения има”, напомня Грийнфийлд.

Най-голямата заплаха

Ако искате вярвайте, но текстът, в който най-голямата социална мрежа разяснява правилата си за неприкосновеност на личните данни, е с 1287 думи по-дълъг от самата Конституция на САЩ. В същото време 60% от над 500 фирми, включени в проучване през 2010, вярват, че Facebook е най-опасната социална мрежа по отношение на сигурността. И имат немалко основания за това.

Неведнъж Facebook е допускал сривове и прекъсвания на работата със значителни последици. Един такъв срив през 2007 позволи на някои потребители да прочетат личните писма на други. Софтуерът на Facebook е уязвим и към т.нар. likejacking – злонамерена техника, чрез която потребителите на даден сайт са подведени да “харесат” някоя страница, без да го искат. Един от най-сериозните удари върху репутацията на социалната мрежа нанесе експериментът на консултанта по сигурността Рон Боус, огласен на 28 юли 2010 г. Оказа се, че специалистът използвал шифър, за да прегледа профилите във Facebook и да събере информация за 100 млн. от тях. Данните не били защитени от настройките за сигурност, които им били дадени от потребителите. По-късно Боус публикува в интернет файл с URL на всеки Facebook потребител, който може да бъде издирен, името и уникалното му ID.

Сериозна част от критиките срещу Facebook са предизвикани от самата политика на сайта. Мнозина не могат да преглътнат убеждението на Марк Зукърбърг, че светът става все по-публичен и вече няма нужда от някогашните ограничения.

Властите в Германия дори директно заплашиха Facebook със съд и глоба, ако не спре да използва софтуера за автоматично разпознаване на лица в снимките, които немските потребители публикуват в профилите си. Германците, които са особено чувствителни към личната си свобода заради системите за наблюдение, прилагани навремето от нацистите и Щази, имат стриктни закони, които ограничават снимането на хора и имоти без тяхно съгласие. Те принудиха дори Google да се откаже от снимките за Street View. Въпреки че потребителите имат опция да отхвърлят автоматичното тагване, Facebook пак събира и съхранява всички снимки, добавени към сайта. От 2004 досега броят на качените снимки е около 75 милиарда.

Автоматичното разпознаване на лица привлече вниманието и на европейските регулатори, тъй като Facebook го въведе по подразбиране, без първо да уведоми потребителите. Повишен интерес от страна на властите и в Европа, и в САЩ предизвика също услугата Places Deals, която позволява на Facebook да обяви точното място, откъдето неговите потребители постват поредното си съобщение. Компанията възнаграждава с отстъпки и различни промоции в ресторанти, заведения и магазини потребителите, които се съгласят да обявят местонахождението си.

Проблемът е, че нововъведения като това улесняват и хората с недотам добри намерения. Според доклад от 2009 на Legal & General 38% от потребителите на социалните мрежи постват подробности за плановете си за ваканция, което си е открита покана за крадците, тъй като много от хората са написали в профила си и адреса, на който живеят. Вече не са рядкост случаи като този през август 2009, когато крадец влезе в профила на жертвата си във Великобритания, за да й се подиграе, че й е откраднал лаптопа.

Грешката на Facebook

Мнозина са на мнение, че бизнес моделът на Facebook е въвлякъл компанията в омагьосан кръг. След като създаде една сравнително сигурна среда, в която хората да споделят информация с най-близките си, Facebook си позволи да я превърне в публична и се опита да спечели от нея. Промените започнаха да изнервят потребителите и тяхната реакция не закъсня - само през май 2011 сайтът е изгубил 7 млн. активни потребители в САЩ и Канада. Поддръжниците на тази идея смятат, че хората ще престанат да споделят толкова много, ще си измислят данни, ще спрат да отварят рекламите и в крайна сметка ще си тръгнат. И макар информацията за тях да остава, с времето тя губи стойност. Това ще отслаби интереса на рекламодателите и Facebook ще трябва да навлезе още повече в личното пространство на потребителите си, за да получи досегашната стойност.

Затова и оттеглянето от Facebook не е лесна задача. Вероятно сте чували, че ако се опитате да си тръгнете, “злият гений” на Facebook ще положи доста усилия - включително като ви разчувства с послания от вашите "натъжени" приятели -  за да ви откаже някъде по пътя. И ще запази профила ви в очакване да размислите.

 

 

Facebook в цифри

- Facebook има повече от 750 млн. активни потребители. - 50% от активните потребители влизат в сайта всеки ден. - Месечно хората прекарват във Facebook над 700 млрд. минути. - Повече от 70% от потребителите живеят извън САЩ. - Сайтът е преведен на повече от 70 езика. - Над 250 млн. активни потребители в момента влизат във Facebook през мобилните си устройства. - 48% от потребителите между 18 и 34 години проверяват профила си, щом се събудят, а 28% го правят още преди да се измъкнат от леглото. - 48% от младите твърдят, че вече получават новините си през Facebook. - Само за 20 минути във Facebook се споделят над 1 млн. линка, приемат се 2 млн. покани за приятелство и се изпращат почти 3 млн. съобщения. - Facebook използва повече от 550 хил. приложения. - Всеки месец 70% от потребителите се занимават с различни приложения. - Приложенията се разработват от 1 млн. разработчици. - Farmville се играе от над 60 млн. души във Facebook. - Създателят на играта Zynga отчита по над 200 млн. долара приходи годишно.* Текстът е публикуван в Bulgaria On Air THE BUSINESS MAGAZINE, брой 6/2011
fallback
Още от България
fallback