Случаят с изчезналия Александър от Перник отново постави на дневен ред проблемите на децата с аутизъм и техните родители. С тях обикновено работят ресурсни родители, но техният брой е малък. Затова синдикат "Образование" предлага помощник-учител за всеки ученик със специални образователни потребности.
Повече от 15 години Владислава Цолова помага на деца с аутизъм. През 2015 година разкрива Център за деца със специални образователни потребности, а после и още три. Първо сама минава по целия труден път със сина си Мартин, който също е с аутистично разстройство.
"Когато го диагностицираха с аутизъм беше 2004 година. В България нямаше никаква законодателна уредба по отношение на приобщаването на деца със СОП", сподели Владислава, която е и председател на сдружение "Аутизъм днес".Синът ѝ вече е на 22 години и успешно е завършил средното си образование. Тя обаче още си спомня как е било в началото, когато тръгнал на училище.
"Когато започна, още на втория ден имаше заповед от директора да не влиза в час, защото пречи, защото е хиперактивен - разхожда се и пречи на останалите деца", разказва Владислава.
В България приобщаващото образование е регулирано с наредба. Учители, родители и специалисти са единодушни, че тя не работи, на практика. Затова от синдикат "Образование" предлагат да има помощник-учител за всяко дете със специални образователни потребности, а финансирането да става по национална програма."Трябва всяко дете да има такъв учител, който да работи с него. Това далеч не е така в момента, когато едно дете е в паралелка с още 26 ученика", каза категорично председателят на синдикат "Образование" д-р Юлия Петров.
В 51-во училище в столицата работят 5 ресурсни учители и двама психолози. Децата със специални образователни потребности са 44. Специалистите успяват да отделят средно по 2 часа седмично за всяко дете.
В наредбата за приобщаващото образование е предвидено училищата да могат да назначават помощник-учители, но за сметка на собствените си бюджети. Децата с проблеми в развитието изискват специални грижи, отношение и висококвалифицирана професионална помощ. Но когато с тях се работи се постигат добри резултати.
"Успяват, по-голямата част от децата, с които се работи успяват", смята педагогическият съветник Таня Милова.
Педагозите в масовите училища обаче не са запознати с нуждите и спецификите на децата с различни нарушения. Общо в България броят на помощник-учителите е около 120. Предполагаемият брой на децата с проблеми в развитието е около 30 хиляди.
Вижте повече в репортажа на Даниела Владимирова.