Решението България да не стане част от Шенгенското пространство ще се отрази пряко върху транспортните бранш, казват превозвачите.
"Това е един много сериозен удар не само върху транспортния бизнес, а и върху цялата икономика, защото трябва да се има предвид, че всички български износители искат стоката им да бъде конкурентна. А за да бъде такава, тя трябва и да достига бързо крайния потребител", коментира изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.
Според него България е изпълнила техническите критерии за влизането в Шенген и причината да не бъде приета не е в опазването на границата, а е политическа. Формално Нидерландия и Австрия имат една седмица да променят решението си да не допуснат България, но на практика не е ясно кога Шенген ще се върне отново в дневния ред на Съвета на Европейския съюз.
"Европейския съвет, който не взима решения, но може да изрази политическа подкрепа за насоки на развитие на дадена политика или на отношения, пак не може да вземе различно решение", каза директорът на портал "Европа" Юлияна Николова.
Тя коментира, че проблемът, който се очертава, е поради отсъствието на лидерство по темата в последните години.
Анализаторите казват още, че нидерландската позиция по въпроса не е променяна през последните десет години, а посланието на правителството в страната може да се разбира като отлагане на въпроса заради наближаващите местни избори в страната през март догодина.
Вижте повече в репортажа.
Ще се стигне ли до съставяне на редовно правителство?
Снимка: БГНЕС