Столичната община проучва възможността за въвеждането на т.нар. такса "задръстване" за влизане в централната част. Подобни такси за влизане с автомобил има например в Лондон и Стокхолм. Целта на новата мярка е да намали замърсяването на въздуха в столицата.
Методи е таксиметров шофьор в София от 20 години. Казва, че не е пресмятал колко време прекарва в задръствания, но със сигурност е много.
"За един таксиметров шофьор не е проблем, защото вече не ми правят впечатление задръстванията. Колкото повече се изнервяш, толкова повече не си добър шофьор", смята Методи.
Автомобилите в София обаче стават все повече и Методи е съгласен, че това трябва да се промени."Предполагам, че би трябвало да има някаква такса, защото много хора ще се откажат да пътуват с личните си автомобили в София. На когото му бръкнат в джоба, той няма да кара", добави таксиметровият шофьор.
Столичната община пусна обществена поръчка за изготвяне на правен анализ за възможностите за въвеждане на "такса за задръстване". Общата стойност на поръчката е 70 000 лева.
"С това се опитваме да намерим консултант, който да направи задълбочено проучване дали такса задръстване е приложима в България, в София и при какви условия", посочи зам.-кметът по транспорта в София Кристиан Кръстев.Подобна такса за влизане има в Лондон. Там тя е 15 паунда на ден за влизане с кола в определена зона на града и в определени часове. След въвеждането ѝ се отчита сериозен спад на автомобилното движение. В София също не спират да търсят начини за облекчаване на трафика.
"Мерките, които ние предприемаме, за да може хората и водачите да слязат от автомобилите, са да има по-добър градски транспорт. Премахването на задръстванията в мегаполисите, ако има вълшебна пръчка някой, нека да ми я даде. Няма такава", каза Кръстев.Евентуалната нова мярка би трябвало да допринесе за по-добра среда за живеене и по-чист въздух.
Вижте повече в репортажа на Даниела Владимирова.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)
преди 1 година