Държавата остава без пътно поддържане, ремонти и зимно снегопочистване. Дотук се стигнало заради 34-те договора, които бяха с подписани анекси през април и действащи до 30 септември.
В този период Пътната агенция трябваше да пусне нови обществени поръчки за поддържането на пътната инфраструктура. От вчера обаче всички пуснати поръчки са прекратени, като причината за това са твърде строгите условия, които са констатирали 6 пъти от Комисията за защита на конкуренцията.
Кабинетът в оставка установил, че в неделя Агенция "Пътна инфраструктура" едностранно е прекратила всички нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на пътищата. Причината, която са посочили от Пътната агенция, е "пропуски в документацията за участие", нормативна уредба, предложена от самата агенция, но обжалвана няколко пъти от Комисията за защита на конкуренцията.
"В резултат на тези действия държавата е лишена от пътно поддържане реалистично в следващите от 6 до 7 месеца. Обществените поръчки бяха обявени през април 2022 г. с цел да заместят съществуващите договори, по които са установени порочни строителни практики. Очевидното е, че е накърнен общественият интерес и ще бъде застрашена безопасността. В резултат на тези действия и бездействия следва да се продължи по същите договори. Действията и бездействията на АПИ на практика изчегъртват всеки един опит за оздравяване на всеки един опит за оздравяване на държавната политика", заяви зам.-министърът на регионалното развитие Андрей Цеков.
"Трябва много ясно да се заяви как се е случвало строителството и дали въобще се е случвало. Имаме сигнали, че не е строено, а се очаква да бъде платено. До работниците не стигат парите", посочи председателят на ресорната комисия Настимир Ананиев.
Регионалният министър в оставка Гроздан Караджов обаче твърди, че договорите нарочно са подписани до 30 септември, за да са приключили до назначаването на евентуален служебен кабинет.
"АПИ ги била отменила, не КЗК ги отмени, но проблемът с 30 септември е личното решение на Румен Радев да плаща на строителните фирми. А причината КЗК да обжалва заданията били твърде строгите условия, зададени от кабинета "Петков". Когато някой некомпетентен се намеси в поръчките, това е резултатът. Не за първи път Кирил Петков гази закона", посочи Караджов.
Ако в последните си работни дни настоящото Народно събрание не премахне датата 30 септември, заложена сега в анексите - страната остава без поддръжка, ремонт и строителство на пътища.
"Ако ме питате какво ще стане - ще стане катастрофа", изтъкна Караджов.
В публикация във Facebook премиерът в оставка Кирил Петков настоя Караджов да поиска оставката на шефа на Пътната агенция. "Призивът на Петков може би трябваше да бъде да се уволнят членовете на КЗК", каза Караджов.
Вижте повече в репортажа на Теодора Георгиева.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК
преди 2 години