fallback

Превозвачите: Изхарчените незаконно средства за тол системата да отидат в бранша

Камара на автомобилните превозвачи в България отдавна сигнализира за неефективността на системата

18.07.2022 | 16:32 Автор: Теодора Патронова

Агенция "Пътна инфраструктура" е изхарчила 118 млн. лв. незаконно за поддържане на тол системата, това установява доклад на Сметната палата. Конкретният договор е бил сключен "на тъмно" в последните работни дни преди Коледа през 2020 г. Камара на автомобилните превозвачи в България отдавна сигнализира не само за неефективната тол система, а и за възможни нередности при заплащането. Това се казва в позиция на Камара на автомобилните превозвачи в България.

"Тези 118 млн. лв. ще бъдат ли върнати на българския данъкоплатец? Затова ли тол системата е на загуба от момента на нейното създаване? Това ли е причината парите за изграждането, ремонт и поддръжка на пътища да не стигат? Сега ще бъде ли ревизирано решението за повишаването на тол таксите, което влезе в сила на 1 юли 2022 г. и по-конкретно ще бъдат ли взети предвид конкретните ни предложен и искания?", питат от Камарата.

"Коледният подарък от 118 млн. лв. през 2020 г., отиде в ръцете на австрийската компания КАПШ, която също така изгради тол системата у нас за около 200 млн. лв. Конкретният договор, който според Сметната палата се оказва незаконен е за поддръжка на промотираната ни като "най-модерната в Европа" тол система. Той беше сключен, тъй като Националното тол управление (НТУ), което разполага с годишен бюджет от над 20 млн. лв. се оказа неспособно да оперира системата, а ИТ специалистите, с които разполага НТУ не били на необходимото ниво за "най-модерната в Европа" тол система.

Според одиторите самият договор е сключен незаконно, защото според АПИ, само от КАПШ могат  да поддържат системата. Това обаче оказва се не е съвсем така, тъй като в заданието за изграждането на тола у нас е заложено системата да бъде с отворен код, т.е. поддръжка да може да осъществява всеки квалифициран ИТ специалист", се казва още в позицията.

КАПБ ще търси отговорите на зададените по-горе въпроси.

Според тях, ако тези средства бъдат възстановени е редно да бъдат разпределени в помощ на бранша, тъй като България продължава да бъде единствената страна в Европа, която е оставила транспортния бизнес да се оправя сам с непоносимите цени на горивата.

Снимка: БГНЕС

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК

fallback
Още от България
fallback