fallback

Влиянието на фалшивите новини расте, българите скептични към информацията за войната

53,1% от запитаните посочват телевизията като източник номер едно, но при младите групи обаче социалните медии взимат връх

20.06.2022 | 17:07 Автор: Теодора Патронова

В контекста на руската инвазия влиянието на фалшивите новини у нас расте, а българите са осезаемо скептични към медийната информация за войната, която достига до тях. Това са изводи от независим сондаж на "Галъп интернешънъл", проведен сред 1003 пълнолетни българи между 2 и 10 юни 2022 г.

Войната в Украйна

58,8% от анкетираните българи в страната твърдят, че по-скоро не одобряват действията на Владимир Путин в Украйна. 23,3% обаче не крият, че по-скоро одобряват тези действия. Сред втората група най-вече личат по-възрастни хора, респективно привърженици на политически сили, които са традиционно в по-голяма степен проруски. 

В същото време 50,7% намират, че информацията, която медиите в България оповестяват за войната в Украйна, е като цяло по-скоро недостоверна. По-скоро достоверна е тя за 25,9% от участниците, а останалите се колебаят. Данните будят тревога по отношение на цялостното доверие в медийната среда, макар в отговорите на въпроса може би да се отразява и традиционният в такива случаи скептицизъм по инерция, коментират от социологическата агенция.

Фалшивите новини

35% свидетелстват, че срещат новини, които могат да определят като фалшиви всеки ден или почти всеки ден. 24,1% споделят за фалшиви новини няколко пъти в месеца, а 11,3% - поне веднъж месечно. По-рядко са ги засичали 8%, а около една пета от отговорите показват колебание в определянето на честотата.

Според социолозите осезаемото усещане за зачестяване на появата на фалшиви новини е достатъчно тревожен симптом.

Източниците на информация

Основен деклариран източник на информация като цяло остава гледането на телевизия – 53,1% от запитаните посочват телевизията като източник номер едно. Веднага след това идват социалните мрежи в интернет – 22,3%. 16,6% посочват като основен източник други сайтове в интернет. Далеч назад като основен източник на информация остават радиото и четенето на вестници. При младите групи обаче социалните медии вече са абсолютен номер едно, а на второ място идват останалите страници в интернет.

От българските телевизии като най-обективна по отношение на информацията закономерно се възприема обществената телевизия (32,5%), следвана от големите частни телевизии (28,1%) и по-малките частни телевизии (15,9%).  Като цяло българските медии са предпочитани пред чуждестранните – 39% казват, че българските медии са верен източник, докато 28,3% биха предпочели чуждестранни. Не е малък обаче и делът на колебаещите се – 32,7%.

Когато става въпрос за доверие сред публиката, обществените медии у нас като цяло явно успяват да "изравнят резултата" на търговските медии и практически равни дялове от съответно по 33,8% и 35% избират единия от двата типа медия. Това е сериозна новина на фона на факта, че големите търговски медии имат осезаемо по-голям обхват и възможности. 

Четете повече по темата в investor.bg

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК

fallback
Още от България
fallback