Държавата дължи 34 милиона лева с ДДС за извършени строителни дейности при строежа на автомагистрала "Хемус". Това стана ясно по време на инспекцията на министъра на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов на строежа на магистралата. Според него е добър вариант държавата да се разплати със строителните фирми по старите договори - чрез министерски постановления - практика, която досега беше отхвърлена от настоящия кабинет.
Жителите на Ловеч не вярват, че дългогодишната им мечта да пътуват по автомагистрала "Хемус" ще се случи скоро.
"Никога няма да стигне до нас, 30 години ни лъжат, как да им вярваме? Пак ще заминат парите нанякъде", коментира жител на града.
Въпреки заплетения казус с договорите и парите за пътно строителство, изграждането продължава, увери регионалния министър.
"Много е важно да си възстановим равновесието в тази договореност. Бързо да решим този въпрос и да продължим напред, защото както виждате, ако изпуснем инициативата сега и започнат да се разотиват изпълнителите, може би наистина една голяма българска мечта, да имаме цяла магистрала от София до Варна, ще стане едно голямо фиаско", заяви министър Караджов.
Той уточни, че държавата трябва да се разплати със строителни фирми по инхаус процедури и по стари договори за текущ ремонт и поддръжка, но пари няма, затова се търси решение. А въпреки готвените протести, част от строителите разбират сложния казус.
"Имаме нула лева в бюджета и за двете пера. Така, че няма друг начин освен през постановление на Министерския съвет и това наистина е много добро предложение", коментира регионалният министър.
"Рисковете са ясни, всичко което се случва по света в момента, цените се качват, забавените плащания, но съм оптимист. При положение, че има воля за продължаване и финансиране на строителството, срокът му – 2024 година е реалистичен", каза ръководителят на обекта от "Автомагистрали" ЕАД инж. Борис Шалев.
Темата с пътищата няма да повлияе на коалиционната стабилност, смята още Караджов.
"Проблемите с пътищата могат само да ни обединят. Пътищата не бива да бъдат заложник на никакви други политически проблеми. Липсата на безопасност означава животи, както каза ръководителят на обекта - тази магистрала ще спаси много животи", подчерта министърът.
Със сегашните темпове на изграждане се очаква магистрала "Хемус" да бъде изцяло готова до края на десетилетието.
Вижте повече в репортажа на кореспондентите ни.
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК