Българските ученици учат най-малко и почиват най-дълго в цяла Европа

МОН с 3 варианта за промяна на учебния график

10.03.2022 | 09:36 Редактор:
Българските ученици учат най-малко и почиват най-дълго в цяла Европа
Българските ученици учат най-малко и почиват най-дълго в цяла Европа

Българските ученици учат най-малко в Европа. Общият брой на задължителните им часове в класовете от I до X включително, приравнени към астрономическите, са 7040. На другия полюс е Ирландия с 11 372 часа. Над 10 000 часа занятия имат децата в Испания, Холандия и Дания. Средната стойност за държавите в Европа е 8617 часа, а повечето страни са в  диапазона между 8000 и 9000 часа. 

В България най-малко учат първокласниците и второкласниците – съответно 411 и 429 астрономически часа на година. С по няколкостотин часа изостават от връстниците си в много европейски държави също нашите ученици в III, IV, V и VI клас. 

Децата тук имат и най-големите ваканции в Европа - средно 91 учебни дни в годината. Повечето от тях са през лятото. През активното учебно време те нямат занятия общо 16 учебни дни. Най-дълго са извън училището българските ученици от I до III клас – общо 108 учебни дни. За IV до VI клас почивката е общо 94 учебни дни. Учениците от VII до XI клас пропускат 79 учебни дни. 

За сравнение средно за Европа през учебната 2021-2022 година ваканциите са общо 70 учебни дни, като 20 от тях са разпределени през учебното време. Най-малко почиват учениците в Германия и Дания – съответно 53 и 56 учебни дни в годината. Под средното европейско равнище са още 16 държави. Най-близо до България е Румъния с 85 дни без учебни занятия. 

При тази ситуация, съчетана с проблеми в учебните програми и учебниците, не е изненадващо, че повечето български ученици са все по-неподготвени и все по-неконкурентоспособни на своите европейски връстници, твърдят от МОН. Една от причините е, че те не успяват да усвоят и затвърдят учебния материал в училище – нямат достатъчно време за упражнения, работа в групи и по проекти, а родителите им са принудени да плащат за частни уроци.   

Министерството на образованието и науката е разработило няколко варианта за промяна в броя на учебните дни и продължителността на ваканциите през годината. Те са предоставени на синдикатите и работодателите в системата на средното образование. Предстои задълбоченото им обсъждане. Предложенията не включват спортните училища, чиято учебна година е с друг график, както и производствената практика на учениците в професионалните паралелки. 

Според първия вариант началото на учебната година остава на 15 септември, а  продължителността на учебното време се увеличава с 10 учебни дни за учениците от I до VI клас включително. Ако бъде прието това предложение, занятията на децата от първи до трети клас ще приключват на 15 юни, а на учениците от IV до VI клас – на 30 юни. За останалите випуски графикът не се променя.  

Вторият вариант предвижда учебната година да започва на 7 септември за всички ученици, освен за тези в спортните училища, като краят й бъде удължен за учениците от I до VI клас по вече описания начин. При такава ситуация ваканциите за всички ученици ще се увеличат с пет дни и ще бъдат по-равномерно разпределени в рамките на учебното време. МОН смята този вариант за оптимален. 

Предложението в третия вариант е началото на учебната година да бъде на 1 септември, а учениците от I до VI клас да учат 10 учебни дни повече през юни по вече описания начин. Тогава би имало 10 допълнителни учебни дни за ваканция за всички ученици, които да се разпределят в рамките на учебното време. 

Учебната 2022-2023 г. ще започне на 15 септември, както досега, независимо кой от предложените варианти бъде избран.  

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Bulgaria ON AIR

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК


4
0 rate up comment rate down comment 0
Tonche
преди 2 години
Ще се опитам да добавя неприетия от системата коментар.Аз ли не чета, те ли не смятат, но прибавяйки 10 учебни дни, които после се разпределят във ваканции, дните остават същите и ние продължаваме да сме на последно място. Ама каквато системата, такива и мислителите. А според мен проблем има и в количеството и в качеството Колко държави пуснаха най-малките си ученици в онлайн среда на обучение две поредни години, някой провери ли готовносста на учителите (болшинството в пенсионна възраст) Сигнализирай за неуместен коментар
3
0 rate up comment rate down comment 0
Tonche
преди 2 години
Някой проверява ли съдържанието на учебната програма или си караме архаично и каквото вече са си научили да си пеят учителите. Самата система вкарва учителите в едни калъпи и ги ограничава в работата им. В резултат те закостеняват и не прилагат съвременни методи на обучение, съответно за съвременните деца често съдържанието не е интригуващо и е трудно усвоимо. Проблеми много, мисъл малко... Сигнализирай за неуместен коментар
2
0 rate up comment rate down comment 1
Ради
преди 2 години
За съжаление и научават най-малко. Сигнализирай за неуместен коментар
1
2 rate up comment rate down comment 0
Мнение
преди 2 години
Не можаха да проумеят, че проблемът с образованието у нас не е количеството, а качеството. И 12 месеца да е учебната година, пак няма да има значение за нивото на знания на децата. Трябва съществено да се прегледа и преструктурира учебния материал, както и да се следи за адекватно преподаване. Но...все пак у нас с добра организация и допълнителни занимания, някои родители успяват да постигнат с децата си доста високи постижения. Сигнализирай за неуместен коментар