fallback

Как да се придвижваме по-ефективно в градовете?

Безплатен градски транспорт, велосипеди под наем или разширяване на пътищата - кой вариант е най-добър за оптимизиране на трафика?

01.07.2013 | 15:43

Придвижването от една точка до друга все още струва скъпо -  откъм пари, време и екологично замърсяване. Затова нека се замислим как да направим нашето пътуване бързо, лесно, екологично и икономично.

Тази седмица "Как мислите" по Bulgaria on Air ви пита от какво се нуждаем, за да придвижваме по-ефективно и да избегнем задръстванията в градовете?

БЕЗПЛАТЕН ГРАДСКИ ТРАНСПОРТ. Естонската столица Талин е първата в Европа, която въведе тази услуга безплатно за всички свои жители с цел да намали задръстванията и замърсяването. Привилегията е само за постоянните жители на града, които имат регистрация в общината.  Както знаем безплатен обяд няма, но тук просто той струва по-малко.  Това решение е стимулант, създаден от общината, за да накара гражданите да платят данъците си.  Почти 420 000 души, които живеят в Талин, могат да ползват безплатно автобусната и трамвайната мрежа, след като си купят специална зелена транспортна карта за 2 евро. Дали това и не е решение и за България, в която също голяма част от населението ползва градски транспорт нелегално и в много от случаите безнаказано?

ВЕЛОСИПЕДИ ПОД НАЕМ. Около 5 пункта за отдаване на велосипеди под наем в Бургас вече са открити и желаещите могат да ги ползват. На всеки от тях има по 12 велосипеда, а такса за тяхното ползване няма поради тестовия характер на инициативата.  В момента те се отдават безплатно, но срещу договор, който да гарантира, че ще бъдат върнати в определеното време и в изправност. Колелата са оборудвани с GPS с цел безопасност, проследяване и ограничаване риска от кражби и вандализъм, а всички велостанции са под видео наблюдение.  Само за първите 2 дни са използвани общо 98 велосипеда. Част от наемателите са се върнали за услугата втори и трети път. Средното време на ползването е 2 часа, като най-голям е интересът между 11.00 и 15.30 часа, показва статистиката. Възползвалите се от услугата "rent a bike" (наеми велосипед) до момента са изразили съгласието си към символичната цена, на която ще бъдат отдавани велосипедите след тестовия период. Засега тя не е фиксирана, но за подобна услуга в европейска страна цената е 1 евро за час, до 50 за цял ден.  Дали тази услуга ще успее да намери място в страната е само въпрос на време и лоялност.

ЕКОАВТОМОБИЛИ. България е готова да подпомага хората, които планират да си купят електрически или хибриден автомобил. Това е предвидено с цел да се стимулира навлизането на еко-превозните средства.  Така от бюджета ще се дават по 5 000 лева за купуването на първи електромобил. За хибрид помощта ще е 2500 лева. Подобно субсидиране ще може да започне до няколко години. Очакват се и други облекчения за собствениците на екоавтомобили. Те няма да плащат годишен данък, ако карат електромобил, а за хибридна кола, може да бъдат освободени от данък за 5 години. Цените за винетни стикери също ще се определят според екологичните характеристики на автомобилите, а синята зона за тях е абсолютно безплатна.

ПОДОБРЯВАНЕ НА ТАКСИМЕТРОВИТЕ УСЛУГИ. Всеки път когато наберем номер на таксиметрова фирма, мислено си пожелаваме автомобилът изпратен за нашата поръчка да не представлява тютюнева камера, изглеждаща отстрани като диско топка, предлагаща телепорт за 3 евро на километър. С подобни страхове се сблъскваме, когато се наложи да използваме такси и в повечето случаи очакванията ни са оправдани.  Тези и още фактори определят необходимостта от хайтек таксита. Това са високотехнологични коли, с GPS система, която ще уведомява клиента за местоположението на автомобила и неговото необходимо време за достъп до поръчаното място. Въвеждането на изисквания за цялостния вид на автомобила ще даде възможност на всеки недоволен клиент от хигиената и културата на шофьора да се оплаче онлайн. Въвеждането и на задължителни униформи за таксиметровите шофьори, които в момента има само в „зелените” коли,  също е лесен начин те да си подобрят имиджа, а той – за всички е ясно, има нужда от лустро.

РАЗШИРЯВАНЕ И РЕМОНТ НА ГРАДСКИТЕ ПЪТИЩА. Неремонтираните и разбити улици създават предпоставки за задръстване и загуба на време. Някои от участъците, в които няма синя или зелена зона са окупирани двустранно от спрели автомобили и също затрудняват преминаването.  Ако никой от предходните варианти не мислите, че е решение на проблема, то може би последния вариант е  разширяване и подобряване състоянието на улиците и булевардите като компактно решение за улесняване на движението, без значение колко е натоварено.

 

Помогнете ни да знаем как мисли България.

Гласувайте на нашата Facebook страница.

Поканете и приятелите си да участват. Това ще ви даде по-добри шансове за наградата – пътуване за двама до Цюрих с България Ер.

Всяка вечер от понеделник до петък ние ще ви представяме в детайли по един от вариантите. Можете да гласувате до 18:00 часа в неделя.

В понеделник в сутрешния блок на България Он Ер, Йоана Николова ще обяви кой от вас печели наградата за тази седмица – два самолетни билета до Цюрих от националния превозвач България Ер.

 

Текст Йоана Недева

|

 

fallback
Още от България
fallback