АМ "Струма" - вместо с дълъг тунел през Кресна, ще остане с Е-79?

Участъкът през Кресненското дефиле се оказа повод за спор между две министерства

27.01.2022 | 19:15 Редактор:

Има опасност Кресна да остане без рафтинг, производство на вино и търговия. Това ще се случи, ако автомагистрала "Струма" остане във варианта едното платно да е по настоящия път Е-79. Участъкът през Кресненското дефиле се оказа повод за спор между две министерства и породи нови страхове у жителите на района.

Кресненското дефиле е известно със екстремните спортове по Струма, керацудата и крайпътната търговия. Местните обаче се притесняват, че ако магистралата мине през настоящия път, това ще им ограничи достъпа, a поминъкът им ще бъде унищожен. 

"Точно където сега искат да минат, засягат керацудата на местните хора, тоест лозята", алармира жителят на село Влахи - Димитър Василев.

"В близост до Kресна би трябвало да има някъде търговска площ, на която местните хора хем да могат да продават собствената си продукция, хем да си отворят магазинчета и ресторанти", смята той.

Според експертите от трите групи, които определят рамката за изготвяне на оценката за въздействие върху околната среда на бъдещето трасе, най-удачен е вариантът за дълъг тунел през дефилето. 

"Правителството трябва да се фокусира единствено върху варианти извън дефилето, за да се случи този проект. Това са вариантите, които единствено изпълняват европейското и българското екозаконодателстово", обясни Даниел Попов от екологично сдружение "За Земята".

И ако за европейското финансиране сериозна тежест има екологичното въздействие, то у нас паричните потоци са с по-голяма тежест. 

"Картелизацията на пътното строителство в България е по чисто националистически принцип. Българските фирми не допускаха чужди фирми да печелят проекти", посочи Петко Ковачев от Института за зелена политика.

Така, ако е бил спазен първоначалният план – строителството на "Струма" да започне именно от дългия тунел на Кресна, а инертната маса да бъде ползвана за останалото трасе - цената на пътя е щяла да бъде по-ниска. 

"Лошото е, че там също открихме корупционния елемент, защото тази инертна маса щеше да направи ненужни десетките кариери в коритото на Струма, където се получиха... То не е пазарна печалба, а свръхпечалба от нарушение на законите. Напоследък хората взимат концесия за рибарник, а пък придобиват инертни материали", настоя Ковачев.

Работните групи към министерствата на екологията и регионалното развитие трябва да определят най-съобразния вариант за изграждане на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле.

Вижте повече в репортажа на Виктор Борисов.

Снимка: БГНЕС

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК


7
1 rate up comment rate down comment 0
grainis
преди 2 години
През 2 км по ЛЕМА - https://letiashta-magistrala.alle.bg ще има Товаро-Асансьорни Кули с които Кресненци ще могат да си качват колите и бусовете със стока там горе на ЛЕМА и да я излагат на специално изградени за целта странични платформи с отбивки, локални платна и търговско-рекреативни площи. Така хем няма Магистрала в Дефилето, хем Бизнеса си остава, расте и кипи с пълна сила . ЛЕМА ще бъде Права като Конец, Равна като Тепсия, 10 пъти по-Евтина от наземната , 3 години Срок на Строителство. Сигнализирай за неуместен коментар
6
0 rate up comment rate down comment 1
grainis
преди 2 години
Кресненци хем искат Магистралата да не минава през Дефилето, хем ако може, ей-тъй на, лекичко да ги "закачи", та да могат да продължават да си излагат сергиите и да изкарват по някой лев от пътниците в преминаващите автомобили. Единственият възможен вариант това да се случи, е Проектът "Летяща" Магистрала - https://lema.alle.bg при който магистралата е прикрепена към Аеростатна Платформа, сглобена от 800 Водородно-Клъстерни Модула , и "виси" на 100м над Дефилето и околните урви и баири. Сигнализирай за неуместен коментар
5
5 rate up comment rate down comment 0
Николай
преди 2 години
Аз съм от кресна и да ви кажа трябва да има магистрала при всеки дъжд линейките не спират постоянно минаването на този трафик побърква хората няма грам спокойствие ква керацуда кви пет лева вече и бизнес не остана няма кой да работи пет омрели кръчми и твае Сигнализирай за неуместен коментар
4
5 rate up comment rate down comment 0
Алекс
преди 2 години
Какъв рафтинг, какви пеперуди. В това дефиле загинаха безброй хора. Колко струва човешкия живот. Сигнализирай за неуместен коментар
3
1 rate up comment rate down comment 6
Пламен
преди 2 години
Важното е да се изгради коридор 8 с развитата във всяко отношение РСМ. Така ще прецакат природата във и около Конявската планина и в Кресна-същата работа. Майната на земеделието и на природата и на поминъка.Важното е да се гепат кинти!!! Сигнализирай за неуместен коментар
2
3 rate up comment rate down comment 2
Нина
преди 2 години
Пак едни пари ще се приберат Сигнализирай за неуместен коментар
1
6 rate up comment rate down comment 0
Сатир
преди 2 години
ЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯя, зеленясалите НПО-та пак започнаха борба за чужди пари. Що да не изкарат грантоядящите? Деца хранят, къщички за птиците и окопи за лалугерите. Заслужили са всичко, даже и бой. Сигнализирай за неуместен коментар