Има опасност Кресна да остане без рафтинг, производство на вино и търговия. Това ще се случи, ако автомагистрала "Струма" остане във варианта едното платно да е по настоящия път Е-79. Участъкът през Кресненското дефиле се оказа повод за спор между две министерства и породи нови страхове у жителите на района.
Кресненското дефиле е известно със екстремните спортове по Струма, керацудата и крайпътната търговия. Местните обаче се притесняват, че ако магистралата мине през настоящия път, това ще им ограничи достъпа, a поминъкът им ще бъде унищожен.
"Точно където сега искат да минат, засягат керацудата на местните хора, тоест лозята", алармира жителят на село Влахи - Димитър Василев.
"В близост до Kресна би трябвало да има някъде търговска площ, на която местните хора хем да могат да продават собствената си продукция, хем да си отворят магазинчета и ресторанти", смята той.
Според експертите от трите групи, които определят рамката за изготвяне на оценката за въздействие върху околната среда на бъдещето трасе, най-удачен е вариантът за дълъг тунел през дефилето.
"Правителството трябва да се фокусира единствено върху варианти извън дефилето, за да се случи този проект. Това са вариантите, които единствено изпълняват европейското и българското екозаконодателстово", обясни Даниел Попов от екологично сдружение "За Земята".
И ако за европейското финансиране сериозна тежест има екологичното въздействие, то у нас паричните потоци са с по-голяма тежест.
"Картелизацията на пътното строителство в България е по чисто националистически принцип. Българските фирми не допускаха чужди фирми да печелят проекти", посочи Петко Ковачев от Института за зелена политика.
Така, ако е бил спазен първоначалният план – строителството на "Струма" да започне именно от дългия тунел на Кресна, а инертната маса да бъде ползвана за останалото трасе - цената на пътя е щяла да бъде по-ниска.
"Лошото е, че там също открихме корупционния елемент, защото тази инертна маса щеше да направи ненужни десетките кариери в коритото на Струма, където се получиха... То не е пазарна печалба, а свръхпечалба от нарушение на законите. Напоследък хората взимат концесия за рибарник, а пък придобиват инертни материали", настоя Ковачев.
Работните групи към министерствата на екологията и регионалното развитие трябва да определят най-съобразния вариант за изграждане на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле.
Вижте повече в репортажа на Виктор Борисов.
Снимка: БГНЕС
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК