Проектът за тунел под Шипка отново се отлага, разгневиха кмета на Габрово

Процедурата по препроектиране вероятно ще отнеме години

09.01.2022 | 18:53 Редактор:

Проектът за тунел под Шипка отново е под въпрос. Според строителния министър Гроздан Караджов, идеята да се построи тунел с две ленти не отговаря на новите изисквания и трябва нов проект. Новината, че строителството се отлага, обаче разгневи кмета на Габрово. 

Идеята за прокарване на тунел под дяловете на Стара планина не е от този век. Още през 1897 е имало план за железопътна линия, която чрез тунел да преминава под Шипка и така Северна и Южна България да бъдат свързани експресно. През годините идеята е възобновявана няколко пъти, но така и не се стига до реализация, основно заради липса на пари.

През 2020 г. е обявен търг за строителството на обходен път на Габрово, който да е и подход към тунела под Шипка. 

Идейният проект предвижда една тръба, в която движението да е двупосочно. Този план вече е бил отхвърлен през 1993 година. Сега последният проект за тунел също беше отхвърлен от новата власт, което разгневи местните кметове.

Изготвеният към днешна дата идеен проект предвижда една основна тръба с две стандартни платна, както и втора по-тясна аварийна тръба. 

"Единствената изненада, която е за мен като министър, е, че тунелът е проектиран като двулентов, тоест по една лента в посока", заяви министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов. 

Идеята на министър Караджов е по направлението север-юг да се пътува по четирилентов скоростен път. При двулентов има опасност да се образуват задръствани и да има неправилни изпреварвания, които ще са предпоставка за инциденти.

Изненадана от новината, че проектът за тунел под Шипка започва отначало и реално строителство скоро няма да има – се оказа и кметът на Габрово Таня Христова. 

"За една нощ един министър еднолично зачеркна стратегически важен за развитието на Габрово и България обект! Ново трасе и нови процедури отдалечават непредвидимо дълго във времето неговата реализация. От тази сутрин мечтата на Габрово, която е на 125 години, е канселирана", ядосва се Христова. 

Според транспортния министър съоръжението трябва да е икономически изгодно във всички аспекти. А процедурата по препроектиране на ново съоръжение вероятно ще отнеме години.

"Чисто икономически ние трябва да имаме достатъчно висока пропускателна способност, така че връзката между Северна и Южна България да бъде лесна", посочи министърът на транспорта Николай Събев.

Вижте повече в репортажа на Виктор Борисов. 

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК


5
1 rate up comment rate down comment 0
skyPoint
преди 2 години
Използването на кадри от канала става само СЛЕД изрично разрешени! Не стига, че сте откраднали кадрите, но сте изрязали и логото за да прикриете кражбата си!Здравейте, във репортажа ви са откраднати кадри от youTube канала skyPoint.Оригиналните кадри са от това видео и се използвани НЕПРАВОМЕРНО и БЕЗ РАЗРЕШЕНИЕ:youtube.com/watch?v=mTi0KSOQuRg Сигнализирай за неуместен коментар
4
1 rate up comment rate down comment 0
skyPoint
преди 2 години
Здравейте, във репортажа ви са откраднати кадри от youTube канала skyPoint.Оригиналните кадри са от това видео и се използвани НЕПРАВОМЕРНО и БЕЗ РАЗРЕШЕНИЕ:https://***.youtube.com/watch?v=mTi0KSOQuRg&list=PL-otSFOB4PBzUXCfQnNmshrDcJTV84ciR Сигнализирай за неуместен коментар
3
0 rate up comment rate down comment 2
Жорко
преди 2 години
Да се маха този ***, оставка Сигнализирай за неуместен коментар
2
2 rate up comment rate down comment 1
Нина
преди 2 години
Пак изгубени в превода Сигнализирай за неуместен коментар
1
4 rate up comment rate down comment 2
калинко
преди 2 години
Не може министър да взема такова решение еднолично! Сега бил разбрал? От Марс ли пада? Сигнализирай за неуместен коментар