МОН: Повече от половината осмокласници изучават професия

Увеличението е от почти 4% спрямо учебната 2019/2020 г.

13.12.2021 | 12:25 Редактор:
МОН: Повече от половината осмокласници изучават професия
МОН: Повече от половината осмокласници изучават професия

Повече от половината ученици в България изучават професия след VII клас. За поредна година се увеличава делът на професионалните паралелки, както и на тези със STEM професии и профили. 

Осмокласниците в професионални гимназии са 56,56% от всички. Това е увеличение от почти 4 процентни пункта спрямо учебната 2019/2020 година, когато за пръв път се забелязва повишен интерес към професионалното образование. 

Това показва изпълнението на план-приема в гимназиите след VII клас за учебната 2021/2022 година, съобщиха от МОН.

Сформирани са общо 2333 паралелки с 54 499 осмокласници. От тях 1381 са професионални, 1371 са STEM. Профилираните са 952. От тях с профил "Чужди езици" са 296.

Почти 32 000 ученици в VIII клас (58,42%) се обучават по STEM профили и професии. Има ръст на приема в STEM професиите в направления „Компютърни науки“ и „Приложна информатика“, както и в профилите „Природни науки“ и „Софтуерни и хардуерни науки“.

Значително е нараснал броят на учениците, които се подготвят по специалности с очакван недостиг на пазара на труда. Тази учебна година те са 8483, а през изминалата са били 5425. Най-голям е броят на учениците, които се обучават по такива специалности в областите Пловдив, Варна, Сливен и Стара Загора. 

Най-предпочитани са „Автотранспортна техника“, „Производство на кулинарни изделия и напитки“, „Спедиция, транспортна и складова логистика“, „Производство на хляб и хлебни изделия“, „Електрически превозни средства“, „Машини и системи с цифрово-програмно управление“ и „Трайни насаждения“.

Близо 1300 ученици в 70 паралелки в VIII клас се обучават и в защитени от държавата специалности. Техният брой е най-голям в областите Бургас, Варна, София-град и Стара Загора. Най-голям е броят на изучаващите „Полевъдство“, „Електрообзавеждане на подемна и асансьорна техника“, „Корабни машини и механизми“, „Корабоводене – морско“ и „Конструиране, моделиране и технология на обувни изделия“. 

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Bulgaria ON AIR

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК