fallback

Инженер: Качеството на пътното строителство у нас е професионално, имаме специалисти

"Бетонът, с който виждам тук да се строи, е по-добър от този в Ню Йорк", посочи проф. Божидар Янев

02.12.2021 | 21:55 Автор: Жаклина Иванова

Всекидневно умират хора по пътищата у нас. Необходима ли е системна проверка и кой трябва да я извършва?

"Качеството на пътното строителство у нас ми изглежда на професионално ниво, без да бъда запознат много отблизо, тъй като моята практика е в САЩ. Смятам, че бетонът, с който виждам тук да се строи, е по-добър от този в Ню Йорк", заяви строителният инженер проф. Божидар Янев в студиото на "Денят ON AIR".

Експертът коментира и как се извършва контролът в България и в САЩ.

"В САЩ е проблематичен. Контролът оскъпява всеки строеж, а може и да го забави, но прави цикълът на експлоатация по-дълъг и по-качествен. Икономията в началото после се оправдава. В Щатите упражняват качествен контрол и качествена осигуровка. Контролът контролира продукта, а осигуровката - процеса", обясни проф. Янев.

Изисква се непрекъснат надзор, който е почти невъзможен, смята строителният инженер.

"Правят се периодични проверки, а глобите и санкциите са доста високи. Един бизнес може да фалира или да бъде спрян заради нередности, които могат да бъдат фатални. Проектирането може да се контролира с контролна колегия", уточни събеседникът пред Bulgaria ON AIR.

Проф. Янев коментира и практиката, при която проектантът и строителят работят едновременно.  

"В България има компетентни специалисти. Винаги е имало. Има и качествени пътища у нас - магистрала "Тракия". Чух много високи оценки за пътната настилка за "Струма". Настилката беше окачествена все едно, че е направена вчера, а тя е на над 7 години. Има качествени строежи в България", категоричен е той.

А в САЩ президентът Джо Байдън е успял да прокара 1,3 трилиона за т.н. твърда инфраструктура - мостове, пътища, язовири, диги, тунели, посочи строителният инженер.

Проф. Янев анализира и тежката автобусна катастрофа на "Струма", при която загинаха 45 души.

"Това, което видях, не ми даде обезпокоителен сигнал. Но това мнение е съвсем повърхностно. Трудно ми е да повярвам, че тази мантинела е предизвикала този стихиен пожар, който уби всички тези хора. Трудно ми е да повярвам, че автобусът е тръгнал да отбива, поради това, че мантинелата не е била качествена", завърши строителният инженер.

Гледайте целия разговор във видеото.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК

fallback
Още от България
fallback