fallback

Участъкът на катастрофата на АМ "Струма" няма акт 16, проектът е направен през 98-ма

Отчуждителните процедури не са завършили

24.11.2021 | 18:40 Автор: Искра Ангелова

Човешка грешка или лошо проектирана инфраструктура е причина за тежкия инцидент на автомагистрала "Струма". Ако първото остава по-трудно доказуемо, то проектът на пътя може да бъде проследен.

Отсечката е с дължина близо 18 километра, проектът е направен през 1998 година по тогавашните стандарти за магистрален път. След няколко години забавяне в строителството, Лот 0 е открит през 2007 година. Забавянето е повишило и цената от 32 милиона евро до почти 100 милиона. И въпреки че в проекта е заложена максимална скорост на движение до 120 километра в час, малко след откриването по протежението на целия пътен участък са наредени знаци, ограничаващи скоростта до 90 километра. Причината - отчуждителните процедури не са завършили и магистралата не може да получи Акт 16. 

След многобройни оплаквания от шофьори, през 2011 година беше направен одит от "Пътна полиция" и беше преценено, че скоростта на движение може да бъде увеличена до 120 километра. Въпреки че трасето все още няма Акт 16.

Друг участък който също е в експлоатация, но няма акт 16, е Проходът на републиката, известен още като Хаинбоаз.

Строителството на отсечката от Драгичево до Долна Диканя започва 2003 година по времето на правителството на Симеон Сакскобургготски, след няколко години забавяне - през 2007 година участъкът е пуснат в експлоатация.

"Проектът е направен през 1998 година още от "Пътпроект" и е реализиран от македонската фирма "Маврово" с резидент инженер Луи Берже. А качеството на строителството – то се вижда, че е отлично", каза бившият председател на Браншова камара "Пътища" Румен Йовчев.

Въпреки че проектната скорост на магистралата е 120 километра, малко след откриването тя е ограничена на 90 километра – причината липса на акт 16. Не е завършена отчуждителната процедура. 

След одит на "Пътна полиция" през 2011 година скоростта е вдигната на 120 километра, но и към днешна дата магистралата все още няма акт 16, въпреки че тече процедура по издаването му.

"Догодина тази процедура ще бъде завършена и този път вече ще бъде окончателно приет с акт 16, и като магистрала", допълни той.

През 2018 година се приемат новите правила за строителство на пътища у нас, дори и по тях, според Йовчев, допустимите наклони и криви са в норма.

"Това е най-модерното проектиране т.нар. "колоидно трасе", при което пътят преминава непрестанно от крива в крива, хоризонтална – вертикална, което създава условия за повишаване за вниманието на шофьорите и да се предотврати заспиването", категоричен е Йовчев.

Вижте повече в репортажа на Виктор Борисов.

Снимка: Димитър Кьосемарлиев/ Bulgaria ON AIR

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК

fallback
Още от България
fallback