Прекратиха акциите по изтегляне и разтоварване на заседналия край Камен бряг кораб след аварии и сигнали за екологични щети. Тази сутрин акцията по преместването на товара беше спряна заради попадане на азотни торове в морето и опасност от замърсяване на Черно море.
В понеделник вечерта екипите са успели да разтоварят малка част от товара. Оказва се обаче, че корабът е заседнал много здраво в скалите, а кранът с който разполагат екипите е неподходящ, затова трябва да се търси друг."Аз не знаех, че ще изтече тор. Кранът беше нает с грайфер да разтоварва, защото това е, което имаме. Видях за какво става въпрос и въпреки всичко решихме тези два часа, с които разполагаме, да свалим част от товара, той не е толкова отровен този товар, с цел евентуално днес да пробваме да дръпнем кораба като свалим 150-200 кубика, които свалихме. Но разчетите сочат, че може би над 600 кубика ще трябва да се свалят", каза изпълнителният директор на "Морска администрация" капитан Живко Петров.
На мястото на инцидента дойде лично и служебният министър на транспорта.
"Ще проверя кой е спал по веригата и не си е свършил работата и ще бъда абсолютно безкомпромисен. Лично аз поемам случая. В закона ясно е записано че държавата трябва да има готовност и ресурсна обезпеченост. Нищо не е свършено тези дни и се оказва, че трябва да вършим ние нещо, което не е свършено с години", заяви министър Христо Александров.Според експерти държавата е изгубила твърде много време, докато се намеси в освобождаването на кораба.
"Проблемът е в това, че в нашия закон няма времеви срок, в който да се предприемат някакви мерки. Това е оставено в ръцете на специализираните органи, които трябва да вземат решение. В същото време обаче, страната ни е член на Международната конвенция за търсене и спасяване по море", каза за Bulgaria ON AIR председателят на Българската асоциация на корабните брокери и агенти Свилен Крайчев.
Според председателя на Българската морска камара к.д.п. Богдан Богданов, конвенцията не пречи на държавата да предприеме мерки, за да не бъде допуснато замърсяване на крайбрежието му. Стои и въпросът как и защо се е озовал корабът там, тъй като България има една от най-добрите системи за следене на морския трафик, но по време на плаването никой от палубата не е отговарял.
В момента холандска фирма, участвала в спасяването на подводницата "Курск" изготвя план за изтеглянето на кораба.
Вижте още в репортажа на Даяна Георгиева
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК