България притежава огромен потенциал за външна търговия, каза в ефира на телевизия Bulgaria On Air зам.-председателят на националното движение на спедиторите Георги Минчев.
Транспортният сектор в страната бележи слаби положителни и противоречиви резултати за 2013 г., сочат данни на Националния статистически институт. Посоката все пак е към растеж и това поражда известен оптимизъм сред бранша, но този растеж е крехък и плах, отбеляза експертът.
Извършените превози са отчели ръст от 5,4%, а извършената работа се е увеличила с около 8 на сто по предварителни данни, но зад тези обещаващи цифри се крият противоречиви тенденции, предупреди Минчев. Докато обемът на работата и количеството на превозените товари се увеличават, то заплащането за тях намалява.
Основен фактор за представянето на транспортния сектор са ръстът на износа и работата на икономиката, а при сегашното затруднено положение последната не съумява да плаща щедро на бизнеса. Това се отразява върху намаляването на печалбата на компаниите и те са принудени да работят при нива, много близки до себестойността им или дори под нея, което води до фалити на по-малките фирми.
„Транспортният сектор е като магаре, което се труди много, но не го хранят достатъчно“, пошегува се Минчев.
Микрофирмите, които представляват около 20% от общата продукция и 50% като брой, търпят най-големите загуби и именно те най-често фалират. Причината е в това, че те нямат възможност да гарантират качество на своите услуги и съответно своята сигурност, и при наличието на голяма целево нелоялна конкуренция на пазара те лесно стават жертви на измами или биват смачквани.
При това положение държавата трябва да ги подпомогне, но не чрез директна намеса, тъй като тя тя не може да окаже трайно въздействие, а крайният ефект не е особено добър, смята зам.-председателят на движението на спедиторите. Според него трябва да се стимулира окрупняването и кооперирането в бранша, както и да се провеждат дългосрочни политики в тази насока.
Относно все по-бързо навлизащата онлайн търговия експертът изтъкна потенциала ѝ да намали себестойността на транспортните услуги, но и предупреди, че тя крие немалки рискове. Голяма е опасността от измами, като в момента се наблюдава същинска „епидемия“, каза Минчев.
Като за финал той прогнозира, че при отсъствието на по-сериозни глобални инциденти, 2014 г. ще бъде по-успешна за транспортния сектор от изминалата година, както и за икономиката като цяло.