Комитова: Докато е кандидат за "Автомагистрали" ЕАД - Беличев е управител на 4 фирми

"Договор за 100 млн. беше на 4 страници от лист А4", каза министърът на регионалното развитие и благоустройството

13.07.2021 | 20:18 Редактор:

Всички сте запознати с това, че аз дълго време се борих да поставя временно ръководство на "Автомагистрали" ЕАД, което представлява търговско дружество, 100% собственост на МРРБ. Много често се бъркат заглавията на "Автомагистрали" ЕАД с N-брой фирми, които имат също "Автомагистрали" в заглавието си. Забелязвам, че понякога дори медиите не могат да се ориентират за кои автомагистрали говорим. Знаете колко трудно се разделихме с г-н Беличев, въпреки че се опитах да впиша временно ръководство на това търговско дружество, с което едновременно бях назначила конкурс за постоянно ръководство. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова в студиото на "Денят ON AIR".

Тя припомни, че временното ръководство ѝ беше отказвано 2 пъти от Софийския градски съд.

"В момента търговското дружество се управлява от временно ръководство. До 5 юли беше срокът, в който кандидатите можеше да си подадат документите. Тепърва предстои разглеждане на тези документи, ще има комисия, ще има конкурс и т.н. Сред кандидатите попада и г-н Беличев. И понеже в момента има комисия, която работи по допустимост на кандидатите, всички кандидати се проверяват за свързаност с фирми и други подобни дейности, при тази проверка най-неочаквано нашата комисия установи, че г-н Беличев е управител и съдружник в 4 фирми, които са с подобен предмет на дейност", допълни Комитова в ефира на Bulgaria ON AIR.

Тя подчерта, че Беличев е управител на държавно търговско дружество с многомилионен оборот.

"Това е фирма, която прави годишно 100 млн. строително-монтажни работи. Това е обемът, капацитетът на фирмата. Според мен той няма право да бъде и управител, и съдружник във фирмата. Но не съм юрист и не мога да разнищвам повече този казус. Нашите юристи тепърва ще разглеждат допустим ли е този кандидат в конкурса, той е имал и други фирми в предходните години. В МРРБ има 37 търговски дружества, които са 100-процентова държавна собственост и там имаме едни шефове, които аз ги определям като назначени капиталисти", каза още регионалният министър. 

По думите ѝ това говори за пропуски в законовата уредба.

"Авансовите плащания са раздадени със застраховка в застрахователна кампания. За съжаление, тези договори са по две-три страници. Договор за 100 млн. беше на 4 страници от лист А4. Тези авансови плащания са дадени за някакво бъдещо строителство, имаме авансови плащания за свлачища и АМ "Хемус" обаче в голямата си част магистралата още няма разрешение за строеж. Оказва се, че парите са застраховани в застрахователна компания, а не с банкова гаранция. Нито в България, нито в световната практика съществува документ, който да гарантира една фирма срещу фалит", коментира Виолета Комитова.

Тя сподели, че без обществени поръчки са раздадени 188 млн. лв. за свлачища.

"Имаме гласувани около 500 млн., но сме раздали по-малко от половината. За "Хемус" имаме гласувани около 4 млрд. от държавния бюджет, но сме раздали авансово около 1,5 млрд. лв. Искам фирмите да си изпълнят договорите, иначе ще получим едно нищо. Регионалният министър няма достъп до техните каси", подчерта Комитова.

И посочи, че в момента се извършва данъчна ревизия на "Автомагистрали" от НАП, която обхваща всички фирми, получили пари.

"Ние работим по няколко наредби, които са в правомощията на регионалния министър. Вече променихме една наредба, в момента променяме друга, която се отнася за задължителните технически паспорти към всички сгради. И работим по Закона за устройство на територията върху 4-5 невралгични пункта, които много взривиха нашия сектор. И ще внесем предложения за промени в Народното събрание, които се отнасят по Закона за устройство на територията. Всички останали закони, които са за "ин хаус", се произвеждат в други министерства", добави тя.

А стотици са жалбите от граждани, които се оплакват от некачествени пътища. Комитова призна, че е присъствала на форума "Три морета", където е била настанена до полския министър на транспорта.

"Полша е известна с това, че изгради много качествени магистрали - около 6 000 км, както и многоскоростни железници. Използвах случая, за да го попитам колко струва 1 км на магистрала в Полша, той ми каза, че при тях струва от 3 млн. евро до 8,5 млн. евро на километър, като аз му казах: "Кажете ми най-ниската и най-високата цена". И каза, че в тази цена се включва и цената за отчуждаване на земята. А ние за "Хемус" имаме 4 млрд. за 227 км", заяви още министърът.

"За миналата година АПИ е имала бюджет за ремонти на пътищата в размер на 370 млн. лв. Толкова е казал бюджетът. Когато ние встъпихме в длъжност, се установи, че не само тези 370 млн. са похарчени, а още 600 млн. асфалт, който е положен от n-брой фирми, трябва да се разплати. И започнахме да водим ново проучване, нови документи, за да разберем откъде идва тази разлика. Агенция "Пътна инфраструктура" е наддоговорила с фирмите-изпълнители, като е знаела, че има 370 млн. Това го считам или за некадърно ръководство, или за умишлено поставена бомба за служебното правителство, за да изправим в ситуацията, в която няма откъде да вземем 660 млн.", отсече Комитова.

Вижте целия разговор във видеото.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК


2
2 rate up comment rate down comment 0
ГРАЖДАНИН
преди 3 години
Нека се направи пълна проверка на всички тези директори на държавни дружества за конфликт на интереси. Да се обърне внимание на АПИ, ВИК и ДНСК. Сигнализирай за неуместен коментар
1
1 rate up comment rate down comment 1
Христо
преди 3 години
Намерете начин да го отстраните от конкурса! Сигнализирай за неуместен коментар