fallback

Предизвикателство: Да си купиш билетче за градския транспорт в София

Столичани споделят, че срещат трудности

01.02.2021 | 19:09 Автор: Никола Симеонов

Билети за градския транспорт в София вече се продават и в железопътните гари. Столичани обаче сигнализират, че на много от местата, обявени за продажба, липсват превозни документи и пътуването с билет се оказва невъзможно. Екип на Bulgaria ON AIR провери какви са вариантите и защо се бави електронната система.

Проверката беше направена на една от големите спирки в квартал “Студентски град“. Там има тото–пункт, но той е отворен само в три от петте работни дни в седмицата. Най-близката пощенска станция е на около километър и за щастие там има билети.

 В другият край на София в квартал “Хаджи Димитър“ – хората се оплакват, че купуването на билет е предизвикателство. 

От началото на годината контрольорите спряха да продават билети и така беше премахната още една алтернатива за купуване на превозен документ. Пред поликлиниката в столичния квартал “Дружба“ има няколко спирки на градския транспорт, но нито едно място за продажба на билети, разказват хората. 

“Много рядко ми се налага да дойда до поликлиниката и пътувам без билет. Няма къде и като се кача там, където живея в "Дружба" и там никъде няма, човек пътува без да иска нелегално”, споделя пътуващ.

От Центъра за градска мобилност съветват хората да залагат на абонаментните карти или да се зареждат с билети за инцидентни пътувания. 

“Ако все пак ви се наложи да пътувате инцидентно няколко дни в месеца, съветваме да се заредите с 5-6, 10 билета, за да можете да пътувате тогава, когато ви е необходимо”, заявиха те.

Според директора на Градска мобилност в столицата има достатъчно пунктове за билети. Устройствата за продажба на билети в електротранспорта улесняваха гражданите, но демонтирането им било належащо, заради изграждането на новата тикет система. 

“Трябваше върху превозните средства да бъдат монтирани елементите на новата система - това е окабеляване, валидатори, които вече от няколко дни работят и те”, каза Димитър Дилчев от Център за градска мобилност (ЦГМ).

Засега обаче те само валидират превозния документ, но чрез тях не може да се извършва плащане. Цялостната тикет система се очаква да заработи през май, вместо в началото на януари. Причината за забавянето е третият метролъч, който не е бил включен в нея. Това предизвика редица дебати както в обществото, така и в общинския съвет. 

За създаването на тикет системата се говори от над 10 години. Общо тя ще струва 73 милиона лева и ще се изплаща в следващите 10 години. Забавянето ѝ ще оскъпи изграждането с още 2 милиона лева, твърдят от градска мобилност. 

“До този момент са похарчени не повече от 7-8 милиона за изграждането на тази система и не считам че присъединяването на третия метродиаметър би трябвало да оскъпят тази поръчка”, казаха още от ЦГМ.

В ръцете на общинския съвет остава решението как новата система ще таксува билетите – дали за време или за изминато разстояние. Според тях това ще е основният дебат в близките месеци, а столичани трябва активно да се включат във взимането на окончателното решение.

Вижте още в репортажа на Михаела Карабельова.

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Bulgaria ON AIR

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК

fallback
Още от България
fallback