Подземни води и плаващи пясъци са основната причина за надигането на релсите по третата линия на метрото в София.
Подземните води в района на метрото след последните дъждове са се повдигнали до нивото на тунела, което не е било предвидено от шведските и чешки проектанти.
"В този случай се е получил воден стълб, 14 метра е по проект, а се е получил 19", заяви директорът на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев.
Водата е проникнала през носещата конструкция на тунела и е стигнала до хидроизолацията, която е направила балон и е повдигнала дебелия повече от метър бетон под релсите.
"И в тази долна част на тунела хидроизлолацията е натиснала буквално подложния бетон от вътрешната облицовка и е надигнала релсовия път. Външната носеща конструкция няма индикации за някакви дефекти", каза още той.
Преди строителството са направени сондажи през 50 метра. Сега отново са направени и са засечени плаващи пясъци, които не са били установени при предварителния анализ.
"На около 19 метра отдолу буквално за секунди сондажът се напълни с вода и пясък, което подсказва, че сме попаднали на плаващ пясък, което допълнително е натоварило с около 6 метра", коментира още Братоев.Направени са и допълнителни сондажи, за да се освободи налягането, причинено от водата. Използват се и помпи.
"Ние контролираме свалянето на нивото, за да не стигне водата под ключа на тунела и тогава водният натиск няма да бъде еднакъв по контура, а това вече е опасно", обясни инж. Антон Янев.
Сега се премахва бетонът под релсите, за да се стигне до хидроизолацията. Вече е изготвен нов подобрен проект за възстановяване на трасето.
Неустойки ще има и извън гаранцията - за пропуснатото време, в което метрото не се е движело.
"Работата върви бавно, защото трябва много да се внимава и на този етап не може да се даде конкретен срок за отстраняване на проблема", заяви кметът на София Йорданка Фандъкова.
Няма връзка между надигането на релсите и проблем в жилищен блок до метростанция "Хаджи Димитър", където хората се оплакват, че сградата потъва.
Вижте повече в репортажа на Виктор Борисов.
Снимка: Bulgaria ON AIR
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК