Могат ли хеликоптерите "Кугър" да изпълняват медицински задачи като въздушни линейки?
"Няма нито аргумент "Кугърите" да станат въздушни линейки. Не всеки хеликоптер може да се ползва за всичко. "Кугърът" може да се ползва само за медицинска евакуация - ако някъде има земетресение, война, носилките в него са от плат", каза за "Денят ON AIR" инж. Мариян Боновски.
По думите му всякакво друго медицинско оборудване не е за ползване в такъв тип машини.
"Няма как "Кугър" да се ползва за въздушна линейка, защото тепърва трябва да се сертифицира, но ако това все пак се направи, цената ще е колкото за два-три медицински хеликоптера. Явно няма политическа воля и само се говорят празни приказки. "Кугърът" трябва да каца от летище до летище, а не в градска среда, той е много тежък (9 тона) и шумен хеликоптер. По стандарт медицинският хеликоптер е 3,5 тона", посочи експертът.
Според него трябва да се помисли за хеликоптерни площадки в държаните болници.
"Трябва да си поставим сериозна задача, но изграждането не е покупката - сама птичка пролет не прави. Няма как да отидем с боклукчийски камион да продаваме баници", подчерта Боновски за Bulgaria ON AIR и допълни: Въпросът за пилотирането и хората е най-важен и ако сега не почнем с обучението, ще имаме проблеми.
"Сега имаме не повече от 24-25 такива авиатори. Максималната пределна възраст, до която могат да летят тези хора, е 60 години Трябва да ползваме наличните кадри за преходен период и да обучават хора, които биха учили за пилоти", обясни той.
"Ние сме единствените, които евентуално ще го направят - да преоборудват "Кугър" в медицински хеликоптер. В България няма такива пилоти, които да имат нужния брой летателни часове, а те са минимум 1500. Не може да не се погледне сериозно и на системата 112, както и обучението на медицински екип, който да работи с машините. Минимумът за започване на нужната система е 3 хеликоптера. Освен за радиуса на действие, трябва да се мисли и за медицинската част, не само транспортната", заяви още събеседникът.
Инж. Боновски припомни, че сме единствената страна в ЕС, в която няма изградена система, а не само хеликоптери. В момента у нас има 12 "Кугъра", които в повечето време не летят - заради липса на пари, но и на пилоти.
"Ако се модифицират "Кугъри" и те са на МО, това означава, че министърът трябва да стане диспечер, който да дава разрешения за функционирането им по 5-6 на ден", допълни още той.
Гледайте целия разговор във видеото
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК