Какви пътни знаци се поставят у нас и има ли опасност за участниците в движението по пътищата? Кой и как контролира тяхното качество? Специален експеримент за Bulgaria ON AIR отговаря на тези въпроси.
Пътните знаци са точно толкова важни за шофьорите, колкото компасът за мореплавателите, категорични са експертите. С тях участниците в движението разчитат пътната обстановка и предприемат нужните действия, а тези действия понякога решават човешки съдби.
"В България най-големият проблем е, че никой не проверява. След като бъдат инсталирани знаците - край. Никой не се интересува какво се случва с тях", заяви Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.
Визуалната прилика между два знака може да ви заблуди, но това съвсем не значи, че те са еднакви. Единият отговаря на всички изисквания за вложени елементи, а другият - не. Разликата в светлоотразителността, например, може да се види дори и с просто око, но ние направихме тест със специализирана техника. Коефициентът на обратно отражение за жълтия цвят трябва да бъде най-малко 35, а за червения 10. Стойностите, които измерихме обаче при фалшивия знак, са близо 6 пъти под изискванията за жълто и 10 пъти при червеното, а това неминуемо води до рискове за шофьорите.
"Такива пътни знаци, за съжаление се инсталират в момента по нашите пътища и не е един пример, а са много. Този, който монтира такива знаци, не е в нарушение, този, който е допуснал да бъдат монтирани такива знаци, е в нарушение и той трябва да носи и ще носи наказателна отговорност", обясни още Диана Русинова.
Опасностите не спират дотук. Обезопасителният борд на знака, който не отговаря на изискванията е направен така, че ако бъде ударен, може да влезе в превозното средство. Според Диана Русинова така една добре разписана наредба на хартия, на практика бива обезсмислена от липсата на контрол.
Вижте повече в репортажа на Натанаил Раичков.
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК
преди 4 години